دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات:

۵۰۰ خدمت بیشتر از ۷۵ درصد به صورت الکترونیکی عرضه می شود

۵۰۰ خدمت بیشتر از ۷۵ درصد به صورت الکترونیکی عرضه می شود

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: ۵۰۰ خدمت بیشتر از ۷۵ درصد الکترونیکی عرضه می شود، این در شرایطی است که برخی دستگاه ها تا ۴۰ درصد خدماتشان را الکترونیکی عرضه می کنند.



به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در برنامه گفت وگوی ویژه خبری سیما درباره روند الکترونیکی شدن خدمات توضیح داد: یکی از علل کندی روند الکترونیکی شدن خدمات، تعارض منافع است. بازنشسته هایی که دفاتر خدمات ایجاد می کنند و دستگاه ها به جای این که پنجره واحد ایجاد کنند پیشخوان فیزیکی جدا از بقیه پیشخوان ها درست می کنند.
باقری اصل درباره پنجره واحد دولت الکترونیکی هم اظهار داشت: پنجره واحد یعنی تمام خدمات به شکل الکترونیک صورت گیرد. بعنوان مثال برخی خدمات بانکی، بورس و سامانه ثنا قوه قضاییه الکترونیکی انجام می شود و دیگر احتیاج به کاغذ نداریم.
وی تصریح کرد: ابزارها و زیرساخت هایی که برای کار الکترونیکی داریم کفایت می کند. البته این زیرساخت ها برای آینده باید توسعه پیدا کند.
ضرورت فرماندهی واحد برای پیشرفت دولت الکترونیک/ فاز اول دولت هوشمند برای هویت سازی توسط وزارت ارتباطات شکل می گیرد
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اظهار داشت: الآن باید یک نهاد مقتدر داشته باشیم که بتواند با فرماندهی واحد، پاسخگوی مجلس و مراجع بالادستی برای پیشرفت دولت الکترونیکی باشد.
باقری اصل اضافه کرد: در حوزه الکترونیکی شدن خدمات نقص وجود دارد. در دنیا دو مدل را آزمایش کرده اند یعنی کشورهایی داریم که نهاد مقتدر دارند و کشورهایی داریم که خدمات در آنجا توزیع شده است.
وی افزود: اگر نهاد مقتدر وجود نداشته باشد کماکان باید منتظر باشیم تا فرآیندهای کاغذی را دنبال نماییم.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اظهار داشت: زیرساخت خیلی از خدمات، تبادل داده است، این کاغذهایی که مردم حمل می کنند حامل داده هایی است که باید دستگاه ها آنرا به جای مردم تبادل کنند.
وی تصریح کرد: هم اکنون بیشتر از هزار و ۳۰۰ خدمت الکترونیکی شده است و نزدیک به ۴ میلیارد تراکنش حاصل فعالیت چندین ساله مرکز ملی تبادل اطلاعات بوده است.
وی خاطرنشان کرد: میزان تراکنش ها تا آبان سالجاری با سال ۹۹ برابر بود یعنی ما روند افزایش حدود ۲ برابری داریم ولی این کفایت نمی کند چون هنوز خیلی از استعلام ها الکترونیکی نشده اند.
باقری اصل تصریح کرد: در جاهایی که روسای دستگاه ها همراهی کردند اتفاقات خوبی افتاده است مثلا در ثبت احوال استعلامات هویتی کاملاً الکترونیکی شده است ولی یکسری دستگاه ها هستند که در تبادل داده همراهی نمی کنند.
وی افزود: مجلس شورای اسلامی هم قوانین متعارض زیادی در این حوزه دارد مثلا در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سامانه جامع تجارت تأسیس شده و ۲ سال بعد در قانون خدمات گمرکی سامانه پنجره واحد تجاری فرامرزی را بوجود آورده اند که یک چالش است.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات اظهار داشت: حدود ۵۰۰ خدمت بالای ۷۵ درصد الکترونیکی هستند و در این میان دستگاه هایی هستند که درصد الکترونیکی شدن خدمات آنها زیر متوسط ۴۰ درصد است.
وی درباره سامانه معاملات دولتی هم خاطرنشان کرد: سامانه معاملات دولتی شامل مزایده، خرید، فروش، مناقصه و خریدهای خرد باید الکترونیکی باشد و تا آخر برنامه ششم توسعه تکمیل شود. زیرساخت های فنی خیلی خوبی برای این مورد درست شده است البته ضعف هایی هم دارد اما با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طی یکسال تحرک خوبی داشته و رشد کرده است.
باقری اصل اظهار داشت: بنا بر اعلام وزیر صمت فقط با تبادل داده های در ارتباط با خرید و فروش و مالیات نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان شناسایی مالیات صورت گرفته است که یکی از خبرهای خوب شفاف سازی مالیاتی است.
وی ضمن اشاره به وجود سامانه سلامت اضافه کرد: سامانه سلامت که پروژه های زیادی و ۴ پروژه مهم دارد که یکی از آنها استحقاق سنجی است که مبحث هم پوشانی دفترچه ها را دارد.
وی افزود: در حوزه خدمات شرایط باید بگونه ای شود که ما به دنبال مردم برویم تا خدمت به آنها بدهیم و این یعنی دولت هوشمند که فاز اول آن در دهه فجر توسط وزارت ارتباطات برای یکپارچه سازی نظام هویتی شکل می گیرد و در سال ۱۴۰۱ تلاش می نماییم با همکاری سازمان اداری و استخدامی فرایند ۷۰۰ خدمت ضروری اصلاح گردد.

1400/10/17
14:28:17
5.0 / 5
745
تگهای خبر: خدمات , فعالیت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
مینی کامپیوتر