توسط محققان دانشگاه تهران ارائه شد

راهکاری برای بهبود مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به لطمه شنوایی

راهکاری برای بهبود مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به لطمه شنوایی

مینی کامپیوتر: پژوهشگران دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران راه حل تازه ای برای ارتقای مهارت های اجتماعی کودکان مبتلا به لطمه شنوایی ارائه دادند.


به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از ایسنا، پژوهشگران دانشگاه تهران دریافته اند که برنامه آموزشی مبتنی بر پروتکل یکپارچه درمان فراتشخیصی می تواند مهارت های اجتماعی-هیجانی کودکانی را که کاشت حلزونی داشته اند، افزایش دهد و مهارت های تعاملی آنان با والدین شان را بهبود بخشد.

بگفته دکتر سوگند قاسم زاده، استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، از آنجائیکه لطمه شنوایی حتی در کودکان با کاشت حلزون می تواند در رشد هیجانی، اجتماعی و شناختی آنها تأثیرگذار باشد، بهبود مهارت های اجتماعی-هیجانی در این کودکان بسیار لازم است.

این روانشناس و متخصص کودک و نوجوان، در معرفی رویکرد مورد استفاده در این پژوهش، اظهار داشت: «پروتکل یکپارچه فراتشخیصی (unified transdiagnostic protocol) یک رویکرد روان شناختی تلفیقی برای درمان اختلالات عاطفی است که می تواند طیف وسیعی از ارزیابی های شناختی و هیجانی ناسازگارانه فرد را بازسازی کند، از اجتناب هیجانی پیشگیری کند و استفاده از روندهای مواجهه سالم با هیجان ها را آموزش دهد. این پروتکل تا حالا در عرصه لطمه شناسی و درمان به شیوه های گوناگون کاربرد داشته، اما در این پژوهش برای اولین بار در مورد کودکان مبتلا به لطمه شنوایی و دارای کاشت حلزون استفاده شده است. در این تحقیق همین طور تلاش شده است نوعی برنامه آموزشی متناسب با خاصیت های کودکان دارای حلزون کاشته شده طراحی شود که قابلیت اجرای مداخله بصورت مجازی هم داشته باشد.»

استاد راهنمای این پژوهش در توضیح پروسه پژوهش، اظهار داشت: «در این مطالعه که توسط مرضیه مهردادفر انجام شد، مادران ۱۸ کودک دارای حلزون کاشته شده که میان ۸ تا ۱۱ سال سن داشتند، به همراه فرزندان شان در برنامه آموزشی شرکت کردند. این برنامه آموزشی شامل ۲۰ جلسه مداخله آنلاین بود که دو بار در هفته اجرا می شد و در هر جلسه ۹۰ دقیقه به کودکان و ۳۰ دقیقه به والدین آنها آموزش داده می شد. همین طور ۹ جلسه انفرادی نیز ویژه مادران جهت بررسی روند پیشرفت کودک و مادر و بررسی مسائل فردی در رابطه با هر کودک و رفع ابهامات و پیگیری آموخته ها برگزار می شد. اجرای برنامه حدود دو و نیم ماه به طول انجامید.»

نویسنده کتاب «مداخلات خانواده محور در توانمندسازی کودکان با نشانگان داون»، درباره ی یافته های این پژوهش اظهار داشت: «نتایج تحقیق نشان داد که محتوای برنامه درمانی متناسب سازی شده مبتنی بر رویکرد فراتشخیصی از روایی مطلوبی برخوردارست و بر افزایش مهارت های اجتماعی-هیجانی کودکان با کاشت حلزون، خصوصاً در خودتنظیمی آنها تأثیر می گذارد. این برنامه آموزشی همین طور دارای اثرات پایداری در کاهش تعارض و وابستگی رابطه والدین و کودک و افزایش تعامل میان آنها است. علاوه بر این، از آنجائیکه اجرای آزمایشی این برنامه بصورت مجازی موجب افزایش مهارت های اجتماعی هیجانی در میان کودکان گروه آزمایش شده است، در سطح گسترده نیز می تواند بصورت مجازی اجرا شود تا بهره گیری از آن برای کودکان و خانواده هایی که امکان دسترسی به دریافت خدمات حضوری ندارند یا در مناطق محروم و کم برخوردار زندگی می کنند، نیز امکان پذیر شود.»

به نقل از دانشگاه تهران، نتایج این پژوهش بتازگی در شماره ۱۶۷ «نشریه بین المللی گوش، حلق و بینی کودکان» توسط انتشارات الزویر انتشار یافته و بوسیله پیوند زیر دست یافتنی است:


Effectiveness of unified protocols for online transdiagnostic treatment on social-emotional skills and parent-child interaction in school-aged children with cochlear implants






منبع:

1402/02/31
02:07:53
5.0 / 5
242
تگهای خبر: آنلاین , خدمات , دانشگاه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
مینی کامپیوتر