ممنوعیت درخواست استعلام اراضی خارج از بستر پنجره واحد مدیریت زمین

ممنوعیت درخواست استعلام اراضی خارج از بستر پنجره واحد مدیریت زمین

به گزارش مینی کامپیوتر، مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی اظهار داشت: پذیرش درخواست صدور گواهی مستثنیات از این پس، فقط بوسیله سامانه پنجره واحد مدیریت زمین امکان پذیر است.



به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، مازیار مباشری، مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی، درباب اخرین تحولات صدور گواهی، استعلام و مجوزهای حوزه زمین گفت: از این پس، پذیرش هرگونه درخواست استعلام اراضی در خارج از بستر سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ممنوعست و این خدمت بصورت الکترونیکی و فقط توسط سامانه زمین ارائه می شود.
صدور گواهی مستثنیات توسط سامانه زمین
وی، جزییات بیشتر خدمت صدور گواهی مستثنیات را چنین تشریح کرد: اراضی مستثنیات به آن بخش از اراضی کشور اطلاق می شود که دارای مالکیت اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده و مستثنی از قانون ملی شدن هستند و برآورد می شود حدود ۸۵ درصد از اراضی کشور را اراضی ملی می سازند.
مباشری اضافه کرد: اولین گام در حفاظت اراضی ملی و جلوگیری از اتلاف و تغییر کاربری، تشخیص و تفکیک آنها از اراضی مستثنیات است که این مهم بوسیله پاسخ به استعلام اراضی یا صدور گواهی مستثنیات صورت می گیرد. از این منظر می توان گفت، گواهی یاد شده، یکی از پایه ای ترین استعلام های حوزه اراضی بشمار می رود که در بیشتر خدمات قابل ارائه در اراضی کشاورزی و اراضی ملی مورد نیاز است. این خدمت قبل از این توسط ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و بوسیله مراجعه حضوری متقاضی به دفاتر پیشخوان ارائه می شد، اما از این پس تنها مرجع ثبت این درخواست سامانه پنجره واحد مدیریت زمین است که این امر نیز بصورت بطورکامل الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری متقاضیان و به طور رایگان بوسیله سامانه پنجره واحد مدیریت زمین صورت می پذیرد.
ارائه خدمت بوسیله دفاتر پیشخوان
مباشری درباب ایجاد تمهیداتی برای آن دسته از متقاضیان مردمی با شرایطی نظیر سالمندان، معلولین، کم سواد یا بیسواد که منجر به عدم توانمندی آنها در ثبت الکترونیکی درخواست ها می شود، اظهار داشت: طی تفاهم نامه ای که میان سازمان فناوری اطلاعات ایران و کانون دفاتر پیشخوان خدمات دولت منعقد شده، اقدامات فنی جهت برقراری اتصال دفاتر مذکور به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین انجام شده و بهره برداری از این امکان، اکنون در دفاتر پیشخوان خدمات دولت با پرداخت کارمزد مصوب نهادهای تنظیم گر این دفاتر برای انجام اموری نظیر تایپ و ورود اطلاعات، اسکن مدارک و نظایر آن امکان پذیر است.
مدارک مورد نیاز
متقاضیان جهت استفاده از خدمت الکترونیکی استعلام اراضی، نیازمند بارگذاری مدارکی همچون مختصات نقاط (پولیگون) زمین مورد استعلام، نامه مرجع استعلام کننده، نوع سند، شماره پلاک اصلی، آدرس محلی زمین و اسکن نقشه زمین هستند. این خدمت قبل از این بطور آزمایشی در استانهای کرمانشاه و گلستان به بهره برداری رسیده بود و بتازگی نیز به سراسر کشور تعمیم داده شده است.
گفتنی است، صدور گواهی مستثنیات تنها یکی از خدمات و استعلامات پرکاربردی است که توسط سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ارائه می شود و خدماتی همچون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرح های کشاورزی و صنعتی، تعیین نوعیت اراضی، تعیین حدود اراضی روستایی و صدور مجوز تأسیس و توسعه شهرک های صنعتی غیر دولتی نیز در این سامانه ارائه می شود. طبق قانون، تمام خدمات یاد شده باید، فقط بوسیله پنجره واحد ارائه شود و حسب ابلاغ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به کلیه ادارات تابعه در استانهای کشور اقدامات خارج از این سامانه متوقف گردیده است.



منبع:

1402/05/11
08:40:00
5.0 / 5
310
تگهای خبر: خدمات , فناوری , كاربر , مجوز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
مینی کامپیوتر