درخواست ۸۸ درصد از كاربران برای بازگشت قیمت خودرو و مسكن به سایت ها

درخواست ۸۸ درصد از كاربران برای بازگشت قیمت خودرو و مسكن به سایت ها

هشت ماه از حذف قیمت مسکن و خودرو از سایت های اینترنتی گذشته و مردم در طول این مدت درگیر مشکلات ریز و درستی برای معاملات ضروری بوده اند. مرکز افکارسنجی سپنتا بعد از این مدت، در ایام گذشته به استناد یک نظرسنجی گسترده مردمی، از تمایل 88درصدی مردم برای بازگشت قیمت ها خبر می دهد.



از نیمه اردیبهشت امسال بعد از شکایت وزارت صمت و به دستور مراجع قضایی، قیمت پیشنهادی فروشنده از آگهی های فروش مسکن و خودرو در تمام پلت فرم های نیازمندی های آنلاین همچون دیوار، شیپور و باما حذف شد. این حذف در آگهی های فروش خودرو شامل تمام شهرها و در آگهی های فروش مسکن شامل تهران و چند شهر دیگر می شد. هدف از این تصمیم کنترل قیمت های مسکن و خودرو، بازگرداندن آرامش به این بازارها و مقابله با رفتارهای سوداگرانه اعلام شده بود.
این موضوع در هشت ماه گذشته بازتاب فراوانی در رسانه های جمعی داشته و آگهی دهندگان و آگهی بینندگان زیادی نارضایتی خودرا از این تصمیم در ابعاد مختلف ابراز کرده اند. بتازگی برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تعدادی از اعضای کمیسیون های اقتصادی و صنایع مجلس نیز در اظهارات جداگانه ای حذف قیمت ها از آگهی ها را تصمیمی اشتباه عنوان کرده اند که شفافیت را در بازارها از بین برده و راه را برای قیمت گذاری های نامتعارف باز کرده است.

برای بررسی دقیق تر نظرات کاربران این پلت فرم ها و سنجش میزان رضایت آنها از حذف قیمت آگهی های خودرو و مسکن، مرکز افکارسنجی سپنتا هفته گذشته در یک نظرسنجی با مشارکت بیش از هزار کاربر عادی و آژانس املاک در شهر تهران، تأثیر این تصمیم را در کیفیت مواجهه آنها با این پلت فرم ها مطالعه کرد. در بین این افراد، حدود ۸۸ درصد اعلام نمودند در مجموع، بازگرداندن قیمت پیشنهادی فروشنده به پلت فرم ها سبب افزایش رضایت آنها بعنوان کاربر خواهد شد. پاسخ های کاربران عادی و آژانس های املاک را به تفکیک در ادامه این گزارش بخوانید.
۹۰ درصد کاربران عادی موافق بازگشت قیمت ها
حدود ۷۵ درصد از کاربران عادی میزان استفاده خودرا از این پلت فرم ها در یک سال اخیر «بسیار زیاد» یا «زیاد» عنوان کردند که نیمی از آنها بیشتر بعنوان خریدار و نیمی دیگر اغلب بعنوان فروشنده به این پلت فرم ها سر زده اند. بطور کلی، ۹۰ درصد این کاربران با بازگشت قیمت ها به پلت فرم های نیازمندی های آنلاین «بسیار موافق» یا «موافق» بوده اند.
بیش از ۸۷ درصد کاربران عادی اعتقاد داشتند حذف قیمت پیشنهادی فروشنده از این پلت فرم ها انجام معامله را دشوار کرده است. حدود ۹۵ درصد آنها اعلام کردند حذف قیمت ها باعث شده است آنها وقت بسیار بیشتری برای برقراری تماس تلفنی با آگهی گذاران یا انجام مکالمه متنی در محیط پلت فرم جهت پرسیدن قیمت ملک یا خودرو صرف کنند. در نهایت، بیش از ۷۶ درصد کاربران حذف قیمت ها را مانع ایجاد شفافیت در بازار و سبب بی اعتمادی به آگهی گذاران دانستند.
۸۵ درصد مشاوران املاک موافق بازگشت قیمت ها
نتایج نظرسنجی از مشاوران املاک نشان میدهد این دسته نیز همانند کاربران عادی از وضعیت به وجود آمده بعد از حذف قیمت ها رضایت ندارند. در این پژوهش، حدود ۹۷ درصد از آژانس ها میزان استفاده خودرا از پلت فرم های نیازمندی های آنلاین در یک سال اخیر «بسیار زیاد» یا «زیاد» عنوان کردند و ۸۵ درصد از آنها موافق بازگشت قیمت ها به این پلت فرم ها بودند.
حدود ۸۰ درصد آژانس های املاک معتقد بودند حذف قیمت پیشنهادی فروشنده از این پلت فرم ها سبب دشواری انجام معامله شده است. بیش از ۹۰ درصد آنها اعلام کردند حذف قیمت ها باعث شده است وقت بسیار بیشتری برای پاسخ گویی به تماسهای تلفنی یا مکالمات متنی در محیط پلت فرم جهت اعلام قیمت ملک صرف کنند. همچنین، حدود ۷۵ درصد آژانس ها حذف قیمت ها را مانع ایجاد شفافیت در بازار و زمینه ساز بروز بی اعتمادی بین طرفین دانسته اند.
نمودارهای زیر جزئیات نتایج نظرسنجی را در میان همه پرسش شوندگان برای هر سؤال نشان میدهد.
حذف قیمت انجام معامله را دشوار کرده است.

حذف قیمت سبب صرف زمان بیشتر برای به دست آوردن قیمت بوسیله تماس تلفنی یا انجام چت شده است.

حذف قیمت مانع از شفافیت بازار و سبب ایجاد بی اعتمادی بین طرفین شده است.

در مجموع، بازگرداندن قیمت سبب افزایش رضایت من بعنوان کاربر این پلت فرم ها خواهد شد.

میانگین پاسخ کاربران به سؤالات نظرسنجی


1399/11/21
23:12:54
0.0 / 5
957
تگهای خبر: آنلاین , اینترنت , سایت , كاربر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
مینی کامپیوتر