چرا مقصر نشان دادن دیوار اشتباه بود؟

چرا مقصر نشان دادن دیوار اشتباه بود؟

به گزارش مینی کامپیوتر نمودار قیمت مسکن و خودرو نشان داده است که سایت ها نه تنها بازار را ملتهب نکردند، بلکه قیمت را کاهش هم دادند



بیش از یک ماه از بازگشت قیمت مسکن و خودرو به دیوار می گذرد. نشان دادن باردیگر قیمت ها در این سایت خرید و فروش چند نکته مهم داشت؛ از یک طرف زمانی که مبلغ در آگهی پنهان شده بود، تبعات منفی بیشتری برای میلیون ها کاربر دیوار و بازار خودرو و مسکن داشت و از سوی دیگر وقتی قیمت ها برگشت بازار بیشتر آرام گرفت. این یعنی انگار آن قدر که مسؤلان اتحادیه های مسکن و خودرو به همراه دولت، سایت های خرید و فروش آنلاین مانند دیوار را مقصر افزایش قیمت می دانستند، این پلت فرم در التهاب بازار موثر نبوده است. اثبات این مورد هم نیاری به کار سختی ندارد. اینجا نشان می دهیم که چرا مقصر نشان دادن دیوار در افزایش قیمت خودرو و مسکن از ابتدا یک بیراهه بوده است.

قیمت ها کی سانسور شد؟
از اردیبهشت ماه سال جاری دیگر دیوار اجازه نداشت که قیمت خودرو و مسکن را نمایش دهد. پیش از این هم پیش آمده بود که برای مدتی کوتاه قیمت ها سانسور شوند اما هیچگاه این مدت زمان تا این اندازه طولانی نشده بود. ماجرا از یک کانال تلگرامی آغاز شد که دلالان در آن قیمت خودرو ها را تعیین می کردند یا با ارسال گزارش منفی درباره آگهی که کمتر از آن عدد قیمت گذاری کرده بود، آنرا از دسترس خارج می کردند. پس از این اتفاق دیوار چند چاره مختلف برای بریده شدن پای دلالان به کار گرفت. نخستین آن این بود که اگر فردی خودرو یا مسکن خویش را از یک محدوده قیمت در روز بیشتر می گذاشت، دیوار اجازه نمایش قیمت را به او نمی داد. دوم این که همه ثبت نام کننده ها باید کد ملی خویش را وارد می کردند و اطلاعات شفاف خویش را در اختیار دیوار می گذاشتند که نحوه عملکردشان زیر نظر دیوار قابل بررسی باشد. سوم این که اگر می خواستند بیشتر از ماهی سه آگهی بگذارند، باید یک مبلغی به دیوار می پرداختند که با این کار، اطلاعات شماره کارت و حساب شان هم ثبت می شد. این طور شد که عملا دست دلالان از دیوار کوتاه شد. با این وجود حین انجام این دستورالعمل های جدید بود که قیمت ها در دیوار دیگر امکان نمایش نیافت. اعضای اتحادیه و دولت دیوار را عامل برهم زننده و التهاب بازار می دانستند اما از نظر کارشناسان اقتصادی این ماجرا شبیه به این بود که شما یک تره بار را به دلیل افزایش قیمت میوه تعطیل کنید. با این وجود این انتقادها تا همین ماه پیش تأثیر نگذاشت. نه تعداد کاربران دیوار کم شد و نه قیمت ها پایین آمد. پس دستاورد آن تصمیم چه بود؟
دستاورد سانسور قیمت ها: افزایش زحمت کاربران
داده های دیوار در هشت ماه نشان داده است که این تصمیم فقط یک دستاورد داشته و آن هم افزایش زحمت برای کاربران بوده است. بر طبق این اطلاعات تعداد تماس کاربران در همه این مدت دو برابر یا حتی بیشتر افزایش داشته است. اگر مثلا هر تماس یک دقیقه باشد، یعنی آنها برای پرسیدن اطلاعاتی که قبلا با یک نگاه به دست می آوردند، حالا باید کلی انرژی می گذاشتند. اطلاعات دیوار می گوید که این یعنی آنها ۲۵ هزار ساعت از زمان خویش را به خاطر سانسور اطلاعات به هدر داده اند.
از طرف دیگر وقتی تماس گرفتن دشواری های خودش را داشت، میزان استفاده از چت دیوار بیشتر شد. به صورت کلی کاربران در چت ۱۲ برابر بیشتر از قبل مجبور به تایپ کردن سوال خودشان درباره قیمت و منتظر ماندن برای جواب شدند. حالا اگر این میزان اتلاف وقت ارزشش را داشت و منجر به کاهش التهاب بازار شده بود، می توانستیم بگوییم که این تصمیم نتیجه مثبتی داشته است اما حقیقت این گونه نیست و احیانا حذف قیمت ها از دیوار یک تصمیم غیرکارشناسی و دم دستی برای فرافکنی بوده است.
پیوند سانسور قیمت ها و التهاب بازار
قیمت خرید و فروش مسکن در خرداد ۴۲.۵ درصد افزایش، در تیر ماه ۱۹۳ درصد افزایش، در مرداد ۱۷۵ درصد افزایش، در شهریور ۲۰۳ درصد افزایش، در مهرماه ۱۵۴ درصد افزایش، در آبان ماه ۹ درصد افزایش، در آذرماه ۷۳ درصد کاهش و در دیماه ۶۷ درصد کاهش نسبت به سال قبل داشته است. از این آمار میتوان به دو نتیجه رسید: اول این که در حالیکه گفته می شد که مسؤلان دنبال چاره ای برای توقف تورم می گردند، با سانسور قیمت ها معامله واقعی را سخت تر از گذشته کردند و جلوی پای معامله گران سنگ بزرگی گذاشتند؛ قیمت ها هم کنترل نشد و تا مهرماه تورم سرسام آور خودرو و مسکن ادامه داشت و درست پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا روند نزولی قیمت ها آغاز شد، به صورتی که در دیماه همزمان با بازگشت قیمت ها به دیوار نرخ هر متر مسکن نسبت به سال پیش کاهش پیدا کرد. دوم این که در سه ماه تابستان قیمت مسکن رشد ۲۰۰ درصد را هم تجربه کرد؛ ازاین رو نه تنها سانسور قیمت ها اثرگذار نبود و قیمت مدام بالا و بالاتر رفت، بلکه منجر به کاهش معاملات در اوایل زمستان هم شد. به دنبال کاهش معاملات، قیمت ها باردیگر به دیوار برگشتند اما نه تنها این اتفاق منجر به افزایش قیمت نشد بلکه قیمت هر متر مسکن باز هم به کمتر از سال قبل و حتی یک ماه پیش از این رسید. این فرآیند برای خودرو چه طور تجربه شد؟
سیگنال بازار روی قیمت خودرو
بازار خودرو هم تابستان داغی پشت سر گذاشت. در نظرتان باشد که در همه تابستان معامله گران در دیوار باز هم به قیمت ها دسترسی نداشتند اما با این وجود هر ماه باز هم قیمت خودرو بالاتر رفت. آنقدر این افزایش قیمت ها از اول سال ادامه داشت که تا آبان، قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو به صورت رسمی ۷۱ و ۶۷ درصد بیشتر شد. البته که این قیمت رسمی محصولات این دو خودروسازی بود و در بازار، افزایش قیمت احیانا بیشتر از این هم می شد. حالا در نظرتان باشد که از اواسط دیماه که قیمت ها باردیگر به دیوار برگشتند تا امروز قیمت ها بیشتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. با این تجربه آیا واقعا میتوان گفت دیوار و دیگر سایت های مشابه عامل افزایش قیمت ها بوده اند؟ اگر دیوار می توانست بازار را مدیریت کند، در دی و بهمن هم باید قیمت خودرو و مسکن افزایش پیدا می کرد، اما چنین اتفاقی محقق نشد. با این که بازیگران دیگری بازار این دو کالای مهم، یعنی خودرو و مسکن را به بازی گرفته بودند اما به نظر می رسد هیچ کاری راحتتر از مقصرانگاری پلت فرم های آگهی آنلاین در توضیح این نابسامانی تابستان گذشته نبوده است. انگار که در بازار خودرو مسکن نه خانی آمده و نه رفته. چون که تنها دستاورد نهایی آن اتلاف وقت میلیون ها کاربر بود و دیگر هیچ.

2121

1400/01/12
14:56:30
5.0 / 5
963
تگهای خبر: آنلاین , سایت , كاربر , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
مینی کامپیوتر