رصد مركز مانیتورینگ شبكه ارتباطی كشور؛

گزارش خرابی باتری آنتن های شبكه موبایل منتشر گردید

گزارش خرابی باتری آنتن های شبكه موبایل منتشر گردید

به گزارش مینی کامپیوتر به دنبال قطعی مختلف شبکه برق سراسری و از دسترس خارج شدن همزمان موبایل و اینترنت، وزارت ارتباطات گزارشی از وضعیت پایداری باتری های پشتیبان سایت های تلفن همراه منتشر نمود.


به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از مهر، قطعی های اخیر در شبکه سراسری برق بدون اعلام قبلی، چالش جدی در زمینه پایداری شبکه ارتباطی کشور و پایداری باتری پشتیبان سایت های موبایل به وجود آورده و سبب عدم عرضه سرویس مناسب به مشترکان شده است. به همین علت این سوال مطرح می شود که وضعیت باتری پشتیبان سایت های موبایل چگونه است که امکان پشتیبانی در صورت قطعی چندساعته شبکه برق را ندارند. بدین جهت مرکز مانیتورینگ شبکه ارتباطی کشور در دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان رگولاتوری گزارش آخرین وضعیت پایداری منابع تغذیه پشتیبان سایت های اپراتورها را منتشر نمود. این پایش نشان میدهد که تقریباً نیمی از سایت های تلفن همراه در کشور فاقد باتری پشتیبان مناسب هستند. این گزارش که مربوط به سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان ۱۱۹۷ سایت در ۹ ماه اخیر می شود توسط وزیر ارتباطات به اشتراک گذاشته شده است. بررسی رگولاتوری نشان میدهد که از این تعداد سایت، ۵۷۶ سایت در وضعیت «فاقد باتری پشتیبان» و یا «دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب» قرار دارند. گزارشی از خرابی باتری پشتیبان دکل های موبایل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این گزارش اعلام نموده که دستورالعمل پایش سنجش زمان تاب آوری منابع تغذیه پشتیبان مراکز حساس و سایت های اپراتورهای مخابراتی را تهیه و تدوین و ابلاغ کرده است. مطابق استانداردهای جهانی پایداری باتری های پشتیبان سایت های اپراتورهای سیار بسته به نوع سایت، تکنولوژی و سیاست مدیریت انرژی (Power Saving Mode) برای هر سایت، در وضعیت ایده آل بین ۴۵ دقیقه تا ۲ ساعت است. بدین جهت بررسی و تحلیل گزارشات و بازدیدهای انجام شده در امتداد سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان سایت های اپراتور «همراه اول» نشان میدهد که از ۵۵۳ سایت بازدید شده، ۲۵۸ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۹۵ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند. بررسی و تحلیل گزارشات بازدیدهای انجام شده از ۳۹۷ سایت بازدید شده اپراتور «ایرانسل» هم از ۲۰۳ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۱۹۴ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب حکایت دارد. در همین حال این بررسی و تحلیل گزارش درباب سایت های «رایتل» هم حاکی از آنست که از ۱۹۹ سایت بازدید شده ۱۳۴ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۲ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند. بررسی وضعیت آنتن های اپراتور «های وب» هم از میان ۴۸ سایت بازدید شده نشان میدهد که ۲۶ سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و ۲۲ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند. باتوجه به آمار و اطلاعات، بیشترین خرابی باتری های پشتیبان به ترتیب در استانهای تحت پوشش منطقه جنوب رگولاتوری (استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد)، منطقه جنوب شرق (استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بندرعباس) و شمال غرب (استان های زنجان، قزوین و گیلان) است. رگولاتوری از پیگیری از اپراتورهای تلفن همراه جهت رفع خرابی و یا جایگزینی باتری های پشتیبان سایت ها آگاهی داد و اعلام نمود که از ۵۷۶ سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب، تابحال نسبت به رفع اشکال ۱۱۲ سایت اقدام شده و رفع خرابی سایر سایت ها هم درحال پیگیری است. در این گزارش با اشاره به انجام بازدید جهت سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان سایت های DSLAM شرکت مخابرات ایران هم گفته شده که از بازدید ۱۳۲ تجهیز در این شبکه، ۶۵ مرکز دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب، ۴۳ مرکز فاقد باتری پشتیبان و ۲۴ مرکز دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند. درخواست رگولاتوری از شرکت توانیر برای اعلام برنامه زمانبندی قطعی برق رگولاتوری از شرکت توانیر خواسته که برای برنامه ریزی و اقدامات پیشگیرانه توسط اپراتورهای تلفن همراه بوسیله مدیریت تخصیص بهینه منابع پشتیبان نیروی تغذیه برق برای سایت های کل کشور، برنامه زمان بندی قطعی برق در سطح کشور به تفکیک استان و منطقه برای بازه زمانی اعلام گردد. چون که هنگامی که باتری درحال شارژ شدن است اگر برق ورودی قطع شود عمر مفید باتری کاهش پیدا می کند و تعداد charge and discharge cycle کاهش پیدا می کند که این مساله منجر به عدم عرضه سرویس مناسب در زمینه تلفن همراه به مشترکین می شود. رگولاتوری با تاکید بر تأثیرگذاری قطعی های گسترده برق روی شاخص دسترس پذیری ( Availability) نسل های مختلف شبکه، وضعیت شاخص Availability اپراتورها را هم منتشر نموده است. بررسی ها نشان میدهد که در شبکه ارتباطات سیار، با شروع قطعی ها در هر روز شاخص Availability پس از اتمام شارژ باتری های پشتیبان سایت ها در هر استان کاهش یافته و بعد از اتصال مجدد برق، مجدداً این شاخص افزایش می یابد. این رفتار که به دنبال قطعی های مکرر و مختلف در هر روز طی یک هفته گذشته ایجاد شده، منجر به کاهش میانگین شاخص Availability اپراتور همراه اول در سطح کشور شده است. این شاخص در استانهای گلستان، ایلام، کردستان و سیستان طی یک هفته گذشته و پس از قطعی های مکرر برق دارای مقادیر بسیار پایین و وضعیت نامطلوبی بوده است. وضعیت گراف شاخص Availability شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل هم از تاثیر واضح قطعی های مکرر و مختلف برق روی مقدار این شاخص حکایت دارد. به نحوی که تغییرات صورت گرفته در مقدار این شاخص منجر به کاهش میانگین آن در سطح کشور شده است. این شاخص در استانهای البرز و مرکزی طی یک هفته گذشته مقادیر بسیار پایینی را نشان میدهد که حاکی از وضعیت نامطلوب کیفیت سرویس آن اپراتور به دنبال قطعی های سراسری برق است. شرکت خدمات ارتباطی رایتل هم باوجود نوسازی باتری های پشتیبان سایت های خود نتوانسته بطور کامل با قطعی های مختلف شبکه برق سراسری روبرو شود و در بعضی از استانها با کاهش شاخص Availability روبه رو شده است. این شاخص در استانهای اردبیل، آذربایجان غربی و کردستان طی یک هفته گذشته به سبب قطعی های برق حادث شده دارای مقادیر بسیار پایین و وضعیت نامطلوبی بوده است. چالش ها و راهکارهای پیشنهادی در این گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به انجام هماهنگی های لازم جهت بروز رسانی و تجهیز مجدد سایت ها به باتری های پشتیبان، اعلام نمود: اما در قبال این اقدام، میزان سرقت باتری های پشتیبان سایت ها هم در این بازه زمانی به شدت بالا رفته است. ضمناً کیفیت پایین باتری های داخلی هم مزید بر ایجاد این بحران شده است. از دیگر علل قطع سرویس سایت ها در زمان قطع برق، می توان به از کار افتادن سیستم سرمایشی سایت ها (کولر گازی) و بالا رفتن دمای تجهیزات خصوصاً در مناطق مرکزی و جنوبی کشور اشاره نمود. قطعی های برق مکرر و طولانی مدت، علاوه بر این که باعث کاهش درآمد اپراتورها و دولت از محل عرضه خدمات ارتباطی شده، منجر به بروز صدمه جدی به تجهیزات الکترونیکی اپراتورها هم شده که در وضعیت کنونی تحریم ها، تأمین مجدد این تجهیزات مشکلی اساسی است. از طرف دیگر بروز اختلال در سطح شبکه ارتباطی کشور به ویژه در روزهای برگزاری امتحانات و کلاس های مجازی، اعمال دورکاری برای کارمندان، گرایش ماهیت کسب وکارها به سمت مجازی شدن و … صدمات جبران ناپذیری را به آحاد مردم وارد میکند. رگولاتوری با عرضه راهکارهای پیشنهادی در این خصوص بر ضرورت اعلام و اجرای قطعی برق برمبنای جدول زمان بندی جهت مدیریت تخصیص منابع پشتیبان، تاکید نمود. این سازمان پیشنهاد تهاتر برق دیزل ژنراتور مراکز مخابراتی با برق شهر و تعامل وزارت نیرو با شرکت های سازنده باتری جهت پشتیبانی مالی بمنظور تأمین باتری مورد نیاز و هم برق رسانی بدون وقفه و قطعی به سایت ها و به ویژه مراکز داده و سایت های اصلی را بیان نمود.


منبع:

1400/04/18
21:53:14
5.0 / 5
873
تگهای خبر: استاندارد , اینترنت , تكنولوژی , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
مینی کامپیوتر