تفاهم مدیران اپراتورهای اینترنت ثابت بر لزوم تغییرات در رگولاتوری

تفاهم مدیران اپراتورهای اینترنت ثابت بر لزوم تغییرات در رگولاتوری

از نظر مدیران شرکت های ارائه دهنده اینترنت ثابت، یکی از مهم ترین علل عدم پیشرفت این شرکت ها، قوانین غیرکارشناسی رگولاتوری است که منجر به عدم سودآوری در بازار اینترنت ثابت می شود.



به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، شرکتهای تامین کننده صنایع و تجهیزات مخابراتی و همینطور تمام اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ثابت در جای جای کشورمان در سال مانع زدایی از تولید با مشکلات گسترده ای مشغول به کار هستند و علت ریشه ای آنرا در خیلی از موارد، عدم همکاری شایسته رگولاتوری و نبود نگاه جامع نگر در موارد تعرفه ای و قانون گذاری می دانند که به نوعی، این مسئله تبدیل به خواسته مشترک این اپراتورها به منظور امکان ارائه خدمات بهتر به مشتریان در بخش مهم اینترنت ثابت شده است.
نکته صدق این مدعا گفتگوهای جداگانه با مدیران ارشد اپراتورهای بزرگ و مهم اینترنت ثابت کشور است که علیرغم این که در خیلی از جهات بعنوان رقیب تجاری هم محسوب می شوند، نظرات تقریباً یکسانی در مورد مشکلات ساختاری موجود در رگولاتوری و تاثیر آن در کندی حرکت بازار ارتباطات کشور دارند.
از نظر مدیران شرکتهای ارائه دهنده اینترنت ثابت، یکی از مهم ترین علل عدم پیشرفت این شرکت ها، قوانین غیرکارشناسی رگولاتوری است که در نهایت منجر به عدم سودآوری کافی و ضعیف تر شدن بازار اینترنت ثابت بر خلاف خیلی از کشورهای دیگر می شود.


آنچه در ادامه می آید ماحصل گفتگو با مدیران شرکتهای آسیاتک، صبانت، شاتل و مخابرات ایران است که مجموعه نظرات خودرا در مورد تاثیر تصمیمات و روندهای اتخاذ شده سازمان تنظیم مقررات در سالهای گذشته با هدف بهبود قانونگذاری و حرکت مجموعه بازار ارتباطات کشور به سمت پیشرفت و تعالی هر چه بیشتر بیان کرده اند:
آسیاتک / نظام تعرفه گذاری حال حاضر، منطبق بر توسعه ارتباطات و به نفع مشتریان نیست
مدیرعامل شرکت آسیاتک اظهار داشت: تغییرات در شرکت مخابرات عامل تحول در مدل همکاری با شرکتهای FCP است و نهادهای حاکمیتی باید در شرایط حساس اقتصادی حاکم از بخش خصوصی بعنوان همراه و یاری گر دولت حمایت کنند.

مهندس یوسفی زاده با اشاره به اینکه سهم نهادهای حاکمیتی در شرایط حاضر بسیار مهم می باشد، اظهار داشت: در صنعت ICT یکی از نهادهایی که باید در شرایط حساس اقتصادی حاکم از بخش خصوصی بعنوان همراه و یاری گر دولت حمایت کند، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.
وی اضافه کرد: یکی از مهم ترین مسایلی که مطرح می شود این است که بررسی نماییم، سازمان تنظیم چه روشی برای بهبود شرایط بازار مصوب می کند و اثر آن بر شرکت ها چیست.
مدیرعامل آسیاتک اظهار داشت: نکته اصلی این است که هزینه های سربار شرکتهای fcp و مخابرات اصلاً دیده نمی گردد و بنابراین هر دو بخش نیازمند توجه بهتر رگولاتوری هستند.

وی با تکیه بر لزوم حمایت نهادهای حاکمیتی از فعالان حوزه اینترنت ثابت کشور عنوان کرد: تغییرات هوشمندانه و اثربخش در تعرفه پهنای باند و روش فروش تجاری آن و همینطور آزاد سازی قیمت اینترنت از روش هایی است که در صورت اجرا می تواند به ایجاد فضای شفاف رقابتی و ادامه حیات شرکتهای دارنده پروانه FCP کمک شایانی کند.
صبانت / لزوم استقلال رگولاتوری بر طبق مدلهای جهانی
مدیرعامل صبانت در اینباره به استقلال رگولاتوری تصریح کرد و اظهار داشت: در دنیا، رگولاتوری مستقل از دولت می باشد و بعنوان یک ارگان فراحاکمیتی ست که آزادی عمل و تصمیم گیری دارد. در چنین شرایطی دولت حتی در مقابل رگولاتوری می بایست پاسخگو باشد. در ایران اما وضع بگونه ای دیگر است. وزیر، رئیس سازمان رگولاتوری را تعیین می کند ازاین رو سازمان مجبور به اطاعت از فرامین وزیر خواهد بود.
وی اضافه کرد: آنچه شرایط فعلی را تغییر می دهد، تغییر در ساختار وقوانین رگولاتوری ست که باید هرچه سریع تر نسبت به وضعیت روز دنیا مورد بازبینی قرار گیرد.
مهندس بیدآبادی به وضعیت رگولاتوری در چند کشور دنیا اشاره نمود و اظهار داشت: در دنیا رگولاتوری ها مستقیم زیر نظر نخست وزیر یا رئیس جمهوری فعالیت می نمایند قوانینی وضع شده در رگولاتوری برای همه حتی دولت و وزارت آی سی تی نیز لازم الاجراست.

وی اضافه کرد: در ایرلند یک معاونت آی سی تی با ریاست نخست وزیر تشکیل می شود این معاونت سیاست های لازم در زمینه آی سی تی را توسط کمیته خبرگان آی سی تی ترسیم می کند که دائماً با وضعیت فناوری در دنیا تغییر می کند. آنچه مهم می باشد استقلال رگولاتوری ست که در ایران رعایت نمی گردد.

شاتل / رگولاتوری بجای ایجاد انحصار، انحصار شکن باشد
مدیرعامل شاتل در اینباره به دولتی بودن رگولاتوری در ایران انتقاد نمود و اظهار داشت: ایراد اساسی که در ترکیب و نحوه قانون گذاری سازمان تنظیم مقررات در ایران وجود دارد این است که مدیر سازمان توسط وزیر ارتباطات تعیین می شود و همین مساله موجب می شود که تمامی قوانین و حتی نظرات رگولاتوری از نگاه دولت و وزیر ارتباطات اعمال و گفته می شود.
وی اضافه کرد: در ترکیب کمیسیون تنظیم مقررات، fcp ها تنها یک نماینده دارند که او هم حتی حق صحبت و اظهارنظر ندارد و ترکیب کمیسیون درواقع ترکیبی حاکمیتی ست و حاکمیت است که تصمیم گیرنده نهایی در این کمیسیون خواهد بود.
مهندس نخجوانی عنوان کرد: نکته دیگر این که رگولاتوری نباید قیمت گذاری کند. بلکه در دراز مدت باید انحصار شکن باشد. در حالیکه در ایران، رگولاتوری بجای این که نقش تسهیل کننده داشته باشد و نگاه تعاملی در بازار را ترویج دهد، خود قیمت گذاری می کند و این قیمت گذاری رگولاتوری در بازار رقابتی مشکلات عدیده ای را می آفریند.
وی ابراز امیدواری کرد: با روی کار آمدن وزیر جدید در کابینه دولت سیزدهم، ارتباط وزارت ارتباطات با مخابرات ایران خوب شود و از همه مهم تر وضعیت تعرفه ها نیز بهبود یابد. برای اینکه با ثابت ماندن تعرفه ها در مخابرات ایران، شرکتهای fcp به شدت لطمه می بینند و از طرفی مخابرات به علت به صرفه نبودن، به صورت مناسب نمی تواند امکانات زیرساختی را در اختیار fcp ها قرار دهد و همین مساله تا حالا سبب رکود بازار آی سی تی کشور شده است؛ ازاین رو تغییر در رگولاتوری پیش نیاز بهبود اوضاع ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور است.
شرکت مخابرات ایران / لزوم تقویت نگاه ملی و تعامل مثبت نهادهای بالادستی در حوزه مخابرات با هدف هم افزایی اپراتورها
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ضمن اشاره به وجود چالش های سنگین و اساسی در موارد مختلف در راه توسعه مخابرات و خدمت رسانی به مشتریان اظهار داشت: با عنایت به حضور ملی و متوازن مخابرات در تمام شهرها و روستاها و ارائه خدمات زیرساختی به اپراتورها لازم است به منظور غلبه بر چالش های موجود، تعامل مثبت نهادهای بالادستی و حوزه رگولاتوری با هدف مانع زدایی از توسعه مخابرات افزایش یابد.

مهندس سلطانی ضمن اعلام مطلب فوق بیان نمود: شرکت مخابرات ایران بعنوان شبکه مادر مخابراتی، اصلی ترین و کلیدی ترین نقش را در تحقق این اهداف و بالندگی صنعت فاوا بازی می کند ازاین رو رشد این شرکت مایه رشد صنعت پیشران ارتباطات و افول شرکت، مایه افول صنعت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه روند حاشیه سود مخابرات ایران در بخش ثابت، به دلیل تورم و عدم تناسب تعرفه ها نزولی است، اظهار داشت: مطالبات وصول نشده سنگین از شرکت ها و دستگاه ها و عدم حمایت قانون‏گذار، افزایش شدید هزینه های توسعه، عدم تغییر و حتی کاهش تعرفه تلفن ثابت و در نهایت افزایش شدید هزینه ها به ویژه هزینه نیروی انسانی همچون چالش های جدی است که صنعت مخابرات کشور را در معرض نابودی قرار داده است.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با تشریح نتایج لطمه های تعرفه نامناسب و ناعادلانه و در پی آن کمبود محسوس نقدینگی اظهار داشت: تنگنای مالی برای انجام سرمایه گذاری های ضروری به کندی پیشرفت شبکه ملی اطلاعات، کاهش محسوس کیفیت شبکه و درنهایت به عدم امکان رقابت با اینترنت ماهواره ای و اثرات آن می انجامد؛ ضمن این که کمبود نقدینگی موردنیاز و همینطور کاهش پروژه های سرمایه ای شرکت، به عدم امکان پرداخت بموقع به پیمانکاران و تولیدکنندگان داخلی منجر می شود.

1400/04/26
10:36:21
5.0 / 5
735
تگهای خبر: اینترنت , تولید , خدمات , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
مینی کامپیوتر