ساخت آلیاژ ابرکشسان با قابلیت افزایش خاصیت فنری در اثر گرما

ساخت آلیاژ ابرکشسان با قابلیت افزایش خاصیت فنری در اثر گرما

محققان دانشگاه سیتی هنگ کنگ به صورت اتفاقی نخستین نمونه از آلیاژ فلزی را ساختند که با افزایش دما سختی خویش را حفظ می نماید و خاصیت فنری آن افزایش می یابد.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، این آلیاژ فلزی که از نوع آلیاژهای الینوار و متشکل از نیکل، آهن و کرومیوم است، با افزایش دما تا ۷۲۷ درجه سانتیگراد، سخت تر شده و خاصیت فنری آن افزایش می یابد.
ضریب کشسان یک ماده میزان مقاومت آن در مقابل کشش یا تغییر شکل ناپایدار در اثر فشار را نشان داده است. هرچه میزان ضریب کشسان ماده ای بالاتر باشد، آن ماده سخت تر بوده و تغییر شکل آن دشوارتر است.
تاکنون تصور می شد در اثر افزایش دما، به علت انبساط سطحی، میزان سختی تمام مواد کاسته می شود. به عبارت دیگر افزایش دما باعث کاهش ضریب کشسان مواد می شود. اما این آلیاژ جدید که دارای یک ساختار شبکه ای منحصر به فرد است، از این قاعده پیروی نمی کند. در واقع ضریب کشسان این ماده با افزایش دما افزایش می یابد.
محققان این پدیده را اثر الینوار نامیدند. زمانی که این ماده تا ۷۲۷ درجه سانتیگراد و بالاتر از آن گرم می شود، سختی آن افزایش می یابد و انبساط حرارتی بدون تغییر فاز در آن رخ می دهد. این وضعیت، دانش موجود را تغییر می دهد؛ چونکه معمولاً انبساط حرارتی فلزات باعث نرمی آنها می شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature انتشار یافته است.


منبع:

1400/11/28
11:27:37
5.0 / 5
744
تگهای خبر: دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
مینی کامپیوتر