ساخت ابزار جدید برای پیش بینی فعالیتهای آتشفشانی

ساخت ابزار جدید برای پیش بینی فعالیتهای آتشفشانی

مینی کامپیوتر: سازمان فضایی آمریکا (ناسا) نمونه اولیه ابزار جدیدی را راه اندازی کرده است که امیدوار است به پیش بینی فوران های آتشفشانی کمک نماید.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی سی. بی. سی نیوز، ناسا اعلام نمود این ابزار با وزن تنها ۱۳ پوند (۵.۸۹ کیلوگرم)، کوچک ترین وسیله فضایی – با بالاترین وضوح – خواهد بود که به مشاهده گازهایی مانند دی اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن اختصاص دارد و می توانند منادی فعالیتهای آتشفشانی باشد.
این ابزار هنوز تنها یک نمونه اولیه است. ناسا این دستگاه کوچک را با فضاپیمایی که اخیرا برای یک مأموریت تأمین محموله به ایستگاه بین المللی فضایی پرتاب شده است، ارسال کرده است.
به گفته ناسا، این سامانه که «سامانه مشاهده فراطیفی شیمی جوی نانوست» یا NACHOS نام دارد، می تواند گازها را در مناطقی به وسعت ۰.۳۸۸ کیلومتر مربع شناسایی کند.
«استیو لاو» محقق گروه فضایی و سنجش از دور «آزمایشگاه ملی لوس آلاموس وزارت انرژی آمریکا»، در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام نمود: یک آتشفشان خاموش که اخیرا از خواب بیدار می شود، امکان دارد پیش از هر گونه فعالیت لرزه ای قابل تشخیص، دی اکسید گوگرد ساطع کند. این مورد به ما فرصت می دهد تا یک آتشفشان بالقوه درحال فوران را پیش از این که واقعاً منفجر شود، شناسایی نماییم.
محققان ناسا امیدوارند این سامانه چیزی بیشتر از پیشبینی فوران های آتشفشانی را انجام دهد. ناسا می خواهد از این دستگاه برای نظارت بر کیفیت هوای اطراف شهرها و محله ها و حتی نیروگاه های جداگانه استفاده نماید.
لاو می گوید: وقتی متوجه می شویم که این گازها وجود دارند و می توانیم منابع آنها را در مقیاس کمتر از کیلومتر مشخص نماییم، این فرصت داریم با انجام اقداماتی نتایج منفی آنرا سلامتی به حداقل برسانیم.
این سامانه بسیار ارزان تر و کوچکتر از ماهواره هایی است که هم اکنون برای مشاهده گازهای ردیابی استفاده می شود.
لاو اظهار داشت: ابزارهای بسیار خوبی در مدار وجود دارد که داده ها را در مورد ردیابی گازهای اتمسفری جمع آوری می کند، اما تولید و نگهداری آنها پر هزینه است. این سامانه تنها به اندازه یک توپ فوتبال است که آنرا به یک نیروگاه نیم لیتری تبدیل می کند.



لاو می گوید: قدرت بیشتر و وزن کمتر، این سامانه را متمایز می کند و آنرا به یک گزینه عالی برای انجام مأموریت های ردیابی گازهای اتمسفری در آینده تبدیل می کند.
NACHOS در فضاپیمای «سیگنوس» متعلق به شرکت «نورثروپ گرومن» که ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن ) پرتاب شد و ماه مه از ایستگاه فضایی بین المللی به زمین بازمی گردد، قرار دارد. NACHOS پیش از این که این سفینه باردیگر وارد اتمسفر شود، در مدار پایینی زمین قرار خواهد گرفت.
انتظار می رود NACHOS حدود یک سال در مدار باقی بماند و بعد با ابزار دیگری جایگزین شود.


منبع:

1400/12/06
20:31:26
5.0 / 5
742
تگهای خبر: اینترنت , تولید , شركت , فعالیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
مینی کامپیوتر