قائم مقام بنیاد ملی نخبگان:

تثبیت جایگاه نخبگان در مدیریت کشور نیازمند شکل گیری گفتمان نخبگانی است

تثبیت جایگاه نخبگان در مدیریت کشور نیازمند شکل گیری گفتمان نخبگانی است

به گزارش مینی کامپیوتر قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: هدف اصلی بنیاد تلاش هرچه بیشتر برای مرجعیت و تثبیت جایگاه نخبگان در مدیریت تحولات و ساختار حکمرانی در کشور است که برای نیل به این هدف باید گفتمان نخبگانی در کشور شکل گیرد.


ناصر باقری مقدم در گفت و گو با خبرنگار حوزه علم و آموزش ایرنا، با اهمیت ترین هدف اقدامات و برنامه های این بنیاد امسال را تثبیت جایگاه نخبگان در ساختار حکمرانی کشور عنوان نمود و اظهار داشت: تمام این برنامه ها برمبنای دغدغه های رهبر معظم انقلاب و کارشناسان در سالهای اخیر طراحی و تدوین شده است.
وی، غفلت از برنامه های کوتاه مدت را برای کشور لطمه زا دانست و تاکیدکرد: نباید به بهانه برنامه های بلندمدت از اقدامات مهم اما کوتاه مدت غافل شد، ضمن این که مجموعه برنامه های توسعه در بخش های مختلف باید به شکل منسجم و البته متنوع دنبال شود.
باقری مقدم با اعلان اینکه اجرای دقیق استراتژی از تدوین استراتژی مهمتر است، افزود: با اهمیت ترین و نخستین عامل در اجرای دقیق استراتژی، اعتقاد و باور به اصل استراتژی است.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: در تمام برنامه های بنیاد ملی نخبگان امسال نظام شاخص و پایش اجرائی خواهد شد؛ به این معنا که همه اقدامات همچون برنامه های محوله به بنیادهای نخبگان استانی با فاکتورهای مشخص مورد پایش قرار خواهند گرفت.
وی اشاره کرد: هدف بنیاد ملی نخبگان مرجعیت نخبگان در مدیریت تحولات کشور است که برای نیل به این هدف باید گفتمان نخبگانی در کشور شکل گیرد که البته تثبیت جایگاه نخبگان در ساختار حکمرانی کشور با اهمیت ترین عامل در ایجاد این گفتمان است. همه این اهداف در سایه مطالبه عمومی برمبنای بکارگیری نخبگان محقق می شود.
باقری مقدم در ادامه درباره شعار سال اشاره کرد: بحث شرکت های دانش بنیان از اهمیت بالایی در اشتغال نخبگانی برخوردار است؛ چونکه نیروی انسانی نخبه و متخصص، زیربنای ساختاری و فکری و در یک کلام موتور محرک یک شرکت دانش بنیان است؛ پس برای رونق این بخش در کشور، حفظ و نگهداشت نخبگان و بکارگیری توانمندی و دانش این افراد یک اصل است. به بیان ساده تر، بدون حضور فعال و بکارگیری نخبگان و دانشگاهیان، اساساً شرکت دانش بنیان معنای ماهوی ندارد.
وی در ادامه اضافه کرد: بدین جهت در کنار مبحث استخدام موثر در دستگاه های اجرائی، یکی از راه هایی که به اشتغال نخبگان منتج می شود، حضور نخبگان در شرکت های دانش بنیان یا راه اندازی و ایجاد شرکت در این حوزه است.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: از طرفی، مشکلات کشور خاصه چالش های کلان در بخش های مختلف کاملاً مشخص است و کشور به این بلوغ رسیده که تنها راهکار آنها، حضور فعال و اثرگذار نخبگان و استعدادهای برتر است.
وی اضافه کرد: با این نگاه می توان حضور نخبگان را در چرخه شرکت های دانش بنیان را نه فقط یک انتخاب، بلکه یک الزام دانست. این حضور می تواند به تدریج هم به لحاظ کمی و هم کیفی، سبب توسعه این شرکتها شود که این مهم دو نتیجه اثربخش دارد؛ اول این که کشور به سبب تولید محصولات و ارائه خدمات دانش بنیان با سرعت بیشتری به سمت توسعه حرکت می ‎کند و دوم این که ظرفیت های جدیدی برای استخدام نخبگان ایجاد می شود.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در عین حال رسیدن به این هدف را به طور قطع نیازمند ریل گذاری و سیاستگذاری دقیق و صدالبته تبدیل شدن آن به یک مطالبه دانست.


منبع:

1401/03/17
11:31:50
5.0 / 5
483
تگهای خبر: تولید , خدمات , دانشگاه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
مینی کامپیوتر