رئیس اتحادیه فناوران رایانه خبر داد؛

انتقاد اتحادیه فناوران کامپیوتر به سازمان امور مالیاتی

انتقاد اتحادیه فناوران کامپیوتر به سازمان امور مالیاتی

به گزارش مینی کامپیوتر، رئیس اتحادیه فناوران کامپیوتر اظهار داشت: وزارت اقتصاد و دارایی  تابحال هیچ گامی جهت اصلاح مالیات صنف اتحادیه فناوران کامپیوتر برداشته نشده است.



به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از مهر، محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران کامپیوتر تهران اظهار داشت: فروشندگان آی تی می گویند با عنایت به گسترش فضای مجازی و فروش آنلاین، کالاهای مربوطه مانند لپ تاپ با سود حداقلی از جانب واحدهای صنفی به مردم فروخته می شود. به تعبیر دیگر گسترش فروش کالا در شبکه های آنلاین نفسی برای فروشندگان واحدهای صنفی باقی نگذاشته است. بعنوان مثال یک لپ تاپ ۲۰ میلیون تومانی با سود حدود ۱۰۰ هزار تومان فروخته می شود و در بعضی موارد جهت نصب و راه اندازی برخی اپلیکیشن ها مبلغ اندکی از مصرف کننده دریافت که تمام این مبالغ از دستگاههای پوز رد و بدل می شود.
وی افزود: در واقع فروش کالا توسط واحدهای صنفی فناوران کامپیوتر شفاف است که میتوان این نوع تراکنش ها را هم از بانکها استعلام گرفت. نوع تراکنش های هر واحد صنفی مشخص است اما متاسفانه ممیزهای سازمان امور مالیاتی ضرایب چندین برابر سود واقعی را لحاظ می کنند که این اقدام منصفانه نیست.
این فعال صنفی بیان نمود: از سوی دیگر تجارت کالاهای دیجیتال مثل نوت بوک، موبایل و... حجم قابل توجهی در آمار تجارت خارجی دارد این در شرایطی است که واردات این کالا سود چندانی برای واردکننده اصلی ندارد چون که تکنولوژی این کالاها در جهان مداما درحال تغییر است. ازاین رو در تمام کشورها تجارت این کالاها برپایه میزان تقاضا شکل می گیرد و تجار مجبورند به جهت اینکه از فناوری روز دنیا عقب نمانند کالا را با سود اندک روانه بازار کنند.
وی اظهار نمود: باید گفت اعضای صنف موبایل و فناوران همراستا با یکدیگر فعالیت می نمایند. با عنایت به این که اعضای این صنف با میزان سود اندک کالا را به مردم می فروشند امکان دارد در کوتاه مدت عدم اصلاح مالیات ها در نحوه کسب و کار آنها تأثیر بگذارد یا به عبارتی سبب کاهش فعالیت شان شود. کما این که این اتفاق در دوره همه گیری ویروس کرونا رخ داد و و خسارت های قابل توجهی به برخی بنگاه های صنف فناوران کامپیوتر زد.
فرجی تهرانی افزود: فعالان این صنف معتقدند با عنایت به نام گذاری شعار سال جاری هر گونه توجه به کسبه و فعالان این صنف افزایش اشتغالزایی و تولید را به همراه دارد.
وی اظهار داشت: از طرفی مبحث بالعکس آن هم وجود دارد. با آن که در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین مهم ترین دغدغه تولیدکنندگان و بازاریان به مالیات بر می گردد عدم اصلاح ضریب مالیاتی این صنف نحوه فعالیت دانش بنیان ها و دیگر رسته ها را که زنجیره وار به هم متصل هستند را تحت تأثیر قرار می دهد. بررسی ها نشان داده است مشکل دریافت مالیات از تراکنش های بانکی صنف فناوران کامپیوتر همچنان به قوت خود باقی است. در جلسه اخیر رئیس اتحادیه فناوران کامپیوتر با احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی قرار شد به مشکلات این صنف پیرامون دریافت مالیات توجه گردد اما علیرغم وعده های داده شده ضرایب مرتبط به صنف فناوران هنوز اصلاح نشده است.
به گفته وی، البته که چالش عدم اصلاح اینتاکد به دوره کنونی مربوط نمی گردد و این مشکل چندین سال است که گریبان گیر صنف فناوران کامپیوتر است.
فرجی تهرانی اظهار داشت: برآوردها نشان داده است کالاهای این صنف جز اقلام قاچاق به حساب می آید و درصورتیکه سازمان امور مالیاتی گامی جهت اصلاح مالیات صنف فناوران کامپیوتر بر ندارد پیشبینی می شود که ورود کالای قاچاق افزایش پیداکند. البته که در شرایط فعلی با عنایت به افزایش قیمت کالاها و عدم توجه این سازمان به درخواست فناوران کامپیوتر باید اعلام نمود که واردکنندگان دیگر توان رقابت با قاچاق چیان را نخواهند داشت.
وی مطرح کرد: از سوی دیگر بی توجهی سازمان امور مالیاتی در زمینه عدم اصلاح مالیات امکان دارد در آینده نه چندان دور رسته دانش بنیان کامپیوتر، تولیدکنندگان و شرکتهای نرم افزاری شبکه و سخت افزاری کامپیوتر را به تعطیلی بکشاند.
فرجی تهرانی توضیح داد: فعالان صنف فناوران کامپیوتر معتقدند ضرایب تعیین شده در اینتاکد برای سود کالاهای رسته های مختلف اتحادیه فناوران به هیچ عنوان با شرایط فعلی کشور تطابق ندارد و باید مورد بازبینی قرار بگیرد. علیرغم این که اتحادیه فناوران کامپیوتر بارها به شکل مکتوب و شفاهی اعلام نموده است که صنف موبایل با صنف فناوران کامپیوتر همپوشانی دارد ازاین رو ضروریست هر چه زودتر به پیشنهاد اعضای این صنف توجه ویژه ای نشان داد.


منبع:

1401/04/16
12:24:21
5.0 / 5
358
تگهای خبر: آنلاین , تكنولوژی , تولید , دیجیتال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
مینی کامپیوتر