ارائه ۲ رویکرد برای افزایش اشتغال پذیری دانشجویان

ارائه ۲ رویکرد برای افزایش اشتغال پذیری دانشجویان

به گزارش مینی کامپیوتر، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در مورد طرح این مؤسسه، با اشاره به اینکه در این طرح دو رویکرد در مورد شیوه های افزایش سهم آموزش های مهارتی در آموزش عالی استخراج شد، اظهار داشت: یکی از این راه حل ها توجه به سوابق کارآفرینانه اعضای هیئت علمی در جذب و ارتقاء است؛ این که استادی را جذب نماییم که سابقه کارآفرینی، کار سازمانی و شرکتی داشته باشد.



دکتر احمد سعیدی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آمار دانشجویان و اعضای هیئت علمی اظهار داشت: هم اکنون بیش از سه میلیون نفر، دانشجو و ۸۰ هزار ۹۲۲ عضو هیئت علمی در ایران داریم.

مدیرگروه پژوهش های آماری، فناوری اطلاعات و رصد اشتغال مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به رصد اشتغال دانش آموختگان که یکی از وظایف مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی است، اشاره نمود و اظهار داشت: گزارش رصد اشتغال دانش آموختگان سال ۹۵-۹۶، آخرین آمار ما در این مؤسسه بوده و آمار سال ۹۶-۹۷ آخرین رصد ما است که انجام شده و منتظر چاپ است.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در حاشیه بیست وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در مورد رصد اشتغال دانش آموختگان سال تحصیلی ۹۶-۹۷ به ایسنا اظهار داشت: اشتغال دانش آموختگان نسبت به سال ۹۵-۹۶ تا حدود ۵ درصد، افزایش داشته و توزیع آنها در گروههای آموزشی، متفاوت می باشد.

وی اشاره کرد: نرخ اشتغالی که مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اعلام می کند، با نرخ اشتغال مرکز آمار کاملاً متفاوت می باشد. مرکز آمار با انجام سرشماری، نرخ اشتغال را اعلام می کند، ولی ما تمام دانش آموختگان یک سال تحصیلی خاص را اعلام می نماییم.

مدیر گروه پژوهش های آماری، فناوری اطلاعات و رصد اشتغال مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در مورد موضوع گزارشات ادواری جهاد تبیین که در این مؤسسه در حال انجام می باشد، اظهار داشت: ما در این گزارشات پیشرفت های کشور درحوزه نظام آموزش عالی را استخراج می نماییم.

وی در مورد روند پیشرفت کشور به نسبت پیش از انقلاب در زمینه آموزش عالی، اظهار داشت: در ضمن ۵۰ سال اخیر (یعنی یک دهه پیش از انقلاب و چهار دهه پس از انقلاب) از سال ۱۳۵۰ تا ۱۴۰۰، جمعیت دانشجویی ما ۵۰ برابر شده و آمار زنان هیئت علمی ما در ۵۰ سال اخیر، ۳۰ برابر شده است.

سعیدی در مورد اشتغال زنان دانش آموخته، اظهار داشت: ۳۹ درصد از زنان دانش آموخته سال ۱۳۹۵-۱۳۹۶ و ۵۵ درصد مردان دانش آموخته این سال، شاغل هستند و بطور کل درصد اشتغال دانش آموختگان مرد نسبت به دانش آموختگان زن بالاتر است.

وی در مورد راهکارهایی برای کاهش فاصله اشتغال دانش آموختگان مرد و زن، اظهار داشت: ماموریت ما اعلام، جمع آوری و گزارش دهی این نتایج است. باید توجه داشت که در زمینه سیاست گذاری، مراکز مختلفی در زمینه اشتغال پذیری مؤثر هستند. یک بعد آن مربوط به آموزش عالی است و نهادهای دیگر مثل ساختار اقتصاد کشور نیز در این مساله مؤثر است.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در مورد وظایف وزارت علوم در این عرصه، اظهار داشت: ما یک مجموعه تحت عنوان ارتباط با صنعت و مهارت افزایی دانشجویان، کارورزی ها و... داریم. گزارش واکاوی شیوه افزایش سهم آموزش های مهارتی در آموزش عالی، یکی از گزارشاتی است که ما در این مؤسسه تهیه کردیم.

وی اشاره کرد: در مورد ایجاد اشتغال، بخشی که به وزارت علوم مرتبط می باشد، اشتغال پذیر کردن دانشجویان است. وزارت علوم، مسئول اشتغال نیست. آموزش عالی باید بتواند آموزش هایی را ارائه کند که اشتغال پذیری را بالا ببرد.

سعیدی در مورد اقداماتی که در وزارت علوم در مورد اشتغال پذیری در دست انجام است، اظهار داشت: افزایش سهم آموزش های مهارتی در آموزش عالی، افزایش اثربخشی دوره های کارورزی، دوره های مراکز جوار صنعت و تعامل با سازمان فنی و حرفه ای اقداماتی در امتداد افزایش نرخ اشتغال بوسیله اشتغال پذیری است.

وی اشاره کرد: ولی آیا در بستر اقتصاد و جامعه، ظرفیت های اشتغال برای دانش آموخته ای که آموزش عالی توانسته آنرا توانمند کند و آنرا در حد اشتغال پذیری رسانده است، وجود دارد یا خیر؛ به سایر زیر نظام ها مثل وزارت رفاه، وزارت اقتصاد، سایر سپهرهای بازار کار و... بر می گردد.

مدیرگروه پژوهش های آماری، فناوری اطلاعات و رصد اشتغال مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، اشاره کرد: کارهای زیادی در امتداد اشتغال پذیری دانشجویان در حال انجام می باشد و ما به عنوان یک مرکز و اتاق فکر وزارت علوم، تحقیقاتی در این عرصه انجام دادیم.

وی در مورد طرح این مؤسسه در زمینه اشتغال پذیری دانشجویان، اظهار داشت: طرحی که انجام شده، تحت عنوان «واکاوی شیوه های افزایش سهم آموزش های مهارتی در آموزش عالی» است و اینکه چگونه ما دوره ها یا توانمندی های مهارتی را در دانشجویان افزایش دهیم.

سعیدی با اشاره به اینکه در بررسی های این طرح دو رویکرد دراین زمینه استخراج شد، اظهار داشت: رویکرد اول این است که رشته های مهارتی را افزایش دهیم و سهم دانشگاه های فنی وحرفه ای و علمی کاربردی و سایر زیرنظام های مهارتی را اضافه نماییم، بین رشته ای صحبت نماییم و رشته هایی که مرتبط به مهارت هستند را افزایش دهیم.

وی افزود: یک رویکرد دیگر این است که در درون برنامه درسی بصورت درون رشته ای از نظر محتواها، سرفصل ها، شیوه های تدریس و جذب هیئت علمی همه رشته هارا به سطحی برسانیم که بخش مهمی از محتواهای درسی و شیوه های تدریس آن مهارتی شود. یعنی برای رشته های ادبیات فارسی، فلسفه و مهندسی این کار صورت گیرد. همین طور در این مطالعه یک سری راهکارهای اجرائی برای وزارت علوم پیشنهاد دادیم.

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در مورد این راهکارهای اجرائی، توضیح داد: برای مثال توجه به سوابق کارآفرینانه اعضای هیئت علمی در جذب و ارتقا، یکی از این راه حل ها است و استادی را جذب نماییم که سابقه کارآفرینی، کار سازمانی و شرکتی داشته باشد. کسی که دکترای مهندسی آب دارد و پیش از آن شرکت در زمینه آب ثبت کرده و در این عرصه کار کرده را جذب نماییم. منطقاً دانشجویی که با این استاد کار کند، مهارت های بیشتری منطبق با نیاز بازار خواهد داشت.
به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از ایسنا، بیست وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار از ۱۹ آذرماه امسال همزمان با دهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد لابراتوار به مدت یک هفته در نمایشگاه بین المللی تهران دایر بود. در این رویداد ۲۷ دانشگاه، ۳۴ پارک علم و فناوری، ۱۳ پژوهشگاه و ۶ مرکز رشد حضور داشتند که مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز با دایرکردن غرفه ای دستاوردهای پژوهشی خودرا در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار داده بود.




منبع:

1401/10/07
22:39:31
5.0 / 5
725
تگهای خبر: دانشگاه , شركت , فناوری , كاربر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان مینی کامپیوتر در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

مینی کامپیوتر