در یك پژوهش بررسی شد

تجربیات کشور مالزی در زمینه توانمندسازی زنان کارآفرین

تجربیات کشور مالزی در زمینه توانمندسازی زنان کارآفرین

مینی کامپیوتر: در یک مطالعه جدید که توسط پژوهشگران کشورمان انجام شده است، راه هایی که کشور مالزی برای توانمندسازی زنان در زمینه کارآفرینی طی کرده، مورد بررسی قرار گرفته اند.


به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از ایسنا، زنان، علاوه بر اینکه با ایفای نقش همسری و مادری، تأثیر به سزایی بر جامعه دارند، همین طور با انجام فعالیت ها و تعاملات اجتماعی و فرهنگی نیز می توانند تاثیرات قابل توجهی در اجتماع داشته باشند. زنان هم در بستر خانواده به عنوان انتقال دهندگان فرهنگ و دانش و هم در جایگاه افراد متخصص و فرهیختگان جامعه می توانند جامعه را به حرکت دربیاورند. اما باتوجه به اینکه زنان اغلب شرایط زندگی دشوارتر و ناعادلانه تری نسبت به مردان در جامعه دارند، بدین سبب کوشش برای بهبود وضعیت آنها، برای همه اقشار جامعه مفید خواهد بود. در حقیقت، توانمندسازی زنان همچون ملاک های ضروری در توسعه پایدار می باشد و برمبنای آموخته های خیلی از کشورها، اگر زنان توانمند نباشند، توسعه پایداری وجود نخواهد داشت.
به اعتقاد پژوهشگران، توانمندی زنان، یک پدیده اجتماعی تلقی می شود و علل مختلفی در آن نقش دارند. از یک طرف علل درونی مانند خاصیت های شخصیتی و نقش خانواده فرد و از جانب دیگر عواملی همچون ساختارهای موجود در جامعه می توانند در این خصوص نقش مهمی داشته باشند. زنان با تاکید بر کارآفرینی می توانند استعدادهای خودرا نمایان کنند و مشکلاتی را که در نمایش توانایی هایشان وجود دارد، برطرف کرده و هر روز بیشتر و بیشتر بر جسارت های خود بیفزایند. برای توسعه فرهنگ کارآفرینی، توجه به این پدیده و افراد درگیر در آن که در پروسه پیشرفت اقتصادی جوامع مختلف نقش مهمی دارند، بسیار حائز اهمیت می باشد. باتوجه به نقش مهم زنان در تحولات اقتصادی کشورها، امروزه مطالعات بسیاری در حوزه کارآفرینی این گروه از افراد انجام گرفته است.
در پژوهشی که در همین زمینه انجام شده است، محققانی از دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه سیستان و بلوچستان اهداف و برنامه های توانمندسازی کارآفرینانه زنان در کشور مالزی را به عنوان یک نمونه موفق که می تواند الگویی برای دیگر کشورها باشد، بررسی نموده اند.
در این مطالعه، پژوهشگران بدنبال آن بوده اند تا با انجام یک مطالعه اسنادی و با نگاهی توصیفی-تحلیلی، به بررسی تجربیات کشور مالزی در زمینه توانمندسازی زنان بپردازند.
نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که در کشور مالزی، بمنظور توانمندسازی کارآفرینانه زنان، تلاش هایی انجام شده است که همچون آنها می توان به پیگیری برنامه های برابری جنسیتی، پشتیبانی از زنان شاغل، توجه به زنان در تصمیم گیری های سیاسی و دولتی، توجه به تامین مالی کارهای تجاری زنان، آموزش، راهنمایی و ارزیابی اشاره نمود.
بهروز روستاخیز، استادیار و پژوهشگر مردم شناسی و عضو پژوهشکده مطالعات و سیاستگذاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و دو همکار دیگرش در این تحقیق می گویند: «در کشور مالزی، انجمن شبکه زنان کارآفرین بومیپوترا برای پشتیبانی از حقوق بانوان و دستمزد برابر آنها با مردان به وجود آمده است. این انجمن در کنار حمایت کردن از زنان، مهارت های لازم برای بهبود وضعیت تجارت زنان را به آنها آموزش می دهد. برمبنای این تجربه مالزی، در ایران نیز می توان شرایط لازم برای دستیابی زنان به موقعیت های برتر و کلیدی کشور را بیش از پیش فراهم نمود و موانع موجود بر سر راه این هدف را به پشتوانه تصویب قانون به نفع زنان از بین برد».
آنها می افزایند: «علاوه بر این، در کشور مالزی بمنظور دستیابی زنان به برابری جنسیتی در جامعه، شرایطی فراهم گشته است که آنها می توانند مسئولیت های مهم مانند موقعیت های کلیدی در بانکها را در اختیار بگیرند. همین طور در این کشور، انجمن شبکه زنان کارآفرین بومیپوترا برنامه هایی را جهت پشتیبانی از زنان بمنظور صادرات محصولاتشان در تجارت های جهانی اجرا می کند».
طبق یافته های این پژوهش، در کشور مالزی، وزارتخانه ای برای رسیدگی به امور زنان وجود دارد که این وزارتخانه، برنامه ها و طرح های مختلفی را بمنظور بهبود وضعیت زنان در جامعه و توانمندسازی آنان اجرا می کند. همین طور در این کشور، بنگاه مالی بمنظور حمایت مالی از زنان کارآفرین به وجود آمده است.
علاوه بر این، برای تشویق و تسهیل کارهای کارآفرینی در بین زنان، چندین طرح مالی دیگر نیز برای زنان کارآفرین مالزیایی تنظیم شده است؛ همچون وام های شرعی بدون وثیقه در قالب طرح بیزوانیتا و برنامه تامین مالی برای آنان که توسط شرکت های سرمایه گذاری کوچک متعلق به دولت مالزی، فراهم گشته است.
بگفته روستاخیز و همکارانش، «در کشور مالزی، آکادمی نوآوری زنان، بستری را فراهم نموده که کارآفرینان با تجربه می توانند آموخته ها و تجاربشان را با نسل مبتکران پس از خود به اشتراک گذارند. همین طور در این کشور، آموزش هوش تجاری به زنان کارآفرین مورد توجه قرار گرفته است که به آنها در بهبود روند کارشان یاری می رساند. علاوه بر موارد ذکر شده، در کشور مالزی انجمنی بمنظور ایجاد و بهبود سواد رسانه ای به وجود آمده است که به زنان در راه اندازی وب سایت ها و بازاریابی آنلاین برای تجارتشان کمک می کند».
به اعتقاد پژوهشگران فوق، باتوجه به این تجربه باارزش ازطریق یک کشور آسیایی، «در ایران هم می توان با کمک نهادهای دولتی و خصوصی بعد از شناسایی زنان کارآفرین و جذب آنها، برای ارائه مشاوره به آنها، تمهیداتی را اندیشید تا بتوان هر زن کارآفرین را به یک مشاور باتجربه معرفی نمود و از این طریق، راهنمایی ها و ارائه تجربیات را ممکن کرد.
این یافته های پژوهشی که توجه به آنها می تواند موجب بهبود وضعیت کارآفرینی زنان در کشور ما شود، در فصلنامه «جامعه، فرهنگ و رسانه» متعلق به انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات انتشار یافته اند.




منبع:

1401/12/29
13:08:46
5.0 / 5
283
تگهای خبر: آنلاین , دانشگاه , سایت , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
مینی کامپیوتر