فراستخواه:
باید بدانیم چه کنیم که آینده پژوهی کلمه معناداری برای پژوهشگران باشد
به گزارش مینی کامپیوتر، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با اعلان اینکه پاسخگویی دانشگاهی و استقلال دانشگاهی موضوع جدیدی است، اظهار داشت: ما باید شرایط و امکان آینده پژوهی را فراهم نماییم. باید بدانیم چه نماییم که آینده پژوهی کلمه معناداری برای پژوهشگران باشد.
به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از ایسنا، دکتر مقصود فراستخواه در دومین هم اندیشی آینده پژوهان آموزش عالی با موضوع «آینده مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه ایرانی» که در مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار گردید، با اعلان اینکه در آموزش عالی مسئولیت و اختیار دو مفهوم تزایدی دارند، اظهار داشت: اگر یکی از این دو کلمه باشد، دیگری حتما باید باشد. یعنی اگر مسئولیت اجتماعی دانشگاه را می خواهیم، باید دانشگاه یک موجود خودمختار، مستقل و خودتنظیم باشد. وقتی دانشگاه افق انتخاب ندارد و در یک کریدور قرار گرفته و در آن کریدور باید حرکت نماید، باید اختیار انتخاب داشته باشد.
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی رقابت پذیری دانشگاه ها را موضوع مهمی دانست و اظهار داشت: آیا دانشگاه ها در یک محیط رقابتی فعالیت می نمایند یا برمبنای رانت ها و انحصارها و...؟ و دانشگاه نمی تواند فعالیت خلاق داشته باشد؟
وی به جایگاه ایران در شاخص رقابت پذیری اشاره نمود و اظهار داشت: ما در این شاخص در میان ۱۴۰ کشور رتبه ۱۰۰ را داریم و این رتبه برمبنای داده هایی است که نهادهای دولتی خودمان ارائه کرده اند.
وی افزود: قطر در این شاخص رتبه ۱۸ را دارد عربستان رتبه ۲۴، اسرائیل ۲۵، بحرین ۳۰، مالزی ۳۷ و ترکیه ۵۲ و مغولستان ۶۱ است و رتبه ما ۱۰۰ است.
دانشگاه ما در جامعه ای که روز به روز قدرت رقابت پذیری ما در دنیا پایین می آید، امکان انتخاب ها، استقلال نهادی و.. کم تر می شود، چه شرایطی دارد؟
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با اعلان اینکه در چنین محیطی، مهم ترین مشکل این است که شرایط امکان آینده پژوهی را نداریم، اظهار داشت: نخستین چیزی که آینده پژوهان با آن درگیر هستند، عدم قطعیت است. آینده پژوهی زمانی آغاز می شود که عدم قطعیت وجود داشته باشد، ولی ما کم کم به سمتی می رویم که دیگر عدم قطعیتی نداریم. حقیقت روشن است که نهاد دانشگاه ما آزادی و استقلال نخواهد داشت.
وی اشاره کرد: من جزو افراد امیدوار هستم و به امکان سازی فکر می کنم، ولی روزبه روز امکان سازی و شرایط ساخت امکان سخت می شود.
فراستخواه اشاره کرد: اگر سیاست سیاست ها را در آموزش عالی می خواهیم باید دانشگاهیان را در یک مکان جمع کرده تا با مسئولان صحبت کنند و بگویند اگر برای ما استقلال را فراهم کنید، می توانیم کشور را آباد نماییم.
وی با ذکر مثالی اظهار داشت: بطورمثال هوش مصنوعی از دانشگاه آمده، ملاحظات را هم خودشان دارند و خودشان قادرند آینده هوش مصنوعی را مدیریت کنند، فقط به شرطی که اختیارات لازم و استقلال نهادی داشته باشند. بدین سبب دانشگاهیان را با سیاستمداران ارتباط دهید؛ ولی نه به شکل نمایشی.
منبع: مینی كامپیوتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب