مفهوم رگ تك، شاخه ای جدید از كسب و كارهای فناوری محور
مینی كامپیوتر: ارتباط میان قانون و فناوری در «رگ تك» به قانون گذاری و ایجاد چارچوب قانونی متناسب با كسب و كارهای جدید و فناورانه، اطلاق نمی گردد.
بلكه چالش «رگ تك» استفاده از فناوری در اعمال قانون و چگونگی و كیفیت اجرای قوانین نه تنها در فعالیت های مبتنی بر فناوری بلكه در هر مقوله و صنعت دیگری است. اصل استفاده از فنآوری های امروزی، در اعمال قانون سوژه تازه ای است و شاید بسیاری از قانون گذاران شامل حكومت ها، نهادهای عمومی و یا حتی مجامع شركت ها و یا هیئت مدیره ها هم تا امروز چندان از فنآوری های هوشمند روز، برای اعمال قانون استفاده نكرده اند. قوانین و مقررات فارغ از مرجع تهیه و تصویب كننده آن كه امكان دارد مجلس قانون گذاری كشور یا هیئت دولت یا نهادهای عمومی و یا خصوصی مانند اتحادیه های صنفی باشند، پس از تصویب و ابلاغ نیازمند پیگیری و اندازه گیری دقیق هستند، چه آنكه اگر چنین نشود تصویب و ابلاغ قانون، بخودی خود اثری در دنیای امروز نخواهد داشت. بنابر این ابتدا باید بپذیریم كه تصویب و ابلاغ قوانین بخودی خود موجب ایجاد تغییر پایدار در جامعه نخواهد شد و آنچه به قوانین ارزش می بخشد علاوه بر تطبیق آنها با نیازهای جامعه بشری و تهیه و تدوین هوشمندانه، اجرا و اندازه گیری مستمر و تبیین بازخوردهای اجرای یك قانون در سطح جامعه می باشد. این اندازه گیری و نظارت مستمر را به چه كسی بسپاریم؟ چه كسی یا سازمانی میتواند قانون گذار را مطمئن كند كه آنچه او رشته است در جریان اجرا پنبه نخواهد شد؟ اساسا همه موافقیم كه این مسئولیت كه تا امروز بر عهده نهادهای وابسته یا در رابطه با قانون گذار و یا نهادهای عمومی و دولتی بوده است، كه در اجرای قانون و لا اقل اندازه گیری و نمایش بازخوردهای دقیق ناشی از اجرای قوانین موفق نبوده اند. اساسا قانون محدودیت می آورد و به هر كسی یا سازمانی كه ابلاغ شود، برای او خوشایند نیست. در دو ضلع اصلی قانون گذاری و اجرای قانون یك عدم رضایت و عدم سنخیتی دیده می شود و سبب می شود كه اغلب تا ۳۰ درصد از قوانین هیچ گاه اجرا نشوند. راهكار را در ایجاد یك ضلع سوم مستقل دیده اند، ضلع سوم یا گاهی چهارم مستقل در بعضی حوزه ها بسیار عالی پذیرفته شده و تصور انجام امور در این عرصه ها بدون این نهادهای مستقل حدودا محال است، در صنعت ساختمان، مهندسان ناظر و در تجارت كالا، شركت های مستقل بازرسی كیفیت كالا، روش هایی جا افتاده و عادی هستند. اما این نگاه و این شیوه، درخیلی از بخش ها و صنایع و حوزه های كاری هنوز عملی نشده است، در این بخش ها قانون گذار، با تعیین ناظر و مجری از میان نهادهای عمومی تلاش نموده تا اطمینان حاصل كند قانون اجرا می شود اما این قبیل نهادها به سبب در اختیار نداشتن سیستم های فناورانه مناسب و مستقل، نتوانسته اند جامعه را از اعمال و اجرای قانون مطمئن كنند و از همین رو چندان موفق نبوده اند. در كشورهای توسعه یافته در اغلب زمینه ها، نقش ناظر و ارزیاب مستقل به رسمیت شناخته شده است و امروزه بیشتر از دو هزار شركت در حوزه اندازه گیری و اجرای قوانین در سرتاسر دنیا با استفاده از ابزارهای فناورانه مشغول به ارائه خدمات هستند و استفاده از نهادهای مستقل در اندازه گیری و نظارت بر اجرای قوانین به یك گردنگیر تبدیل گشته است. یعنی قانون گذار علاوه بر قانون گذاری، مجریان قانون و افرادی كه مخاطب قانون بوده اند را ملزم به استخدام و بكارگیری شركت ها و موسسات مستقل اندازه گیری و نظارت بر قانون كرده است. این موسسات و نهادها منفعت و موفقیت شان به اجرای دقیق قانون گره خورده و اعتبارشان در گرو انجام مستقل و بی عیب و نقص این نظارت است. این كسب و كارها امروزه زیر عنوانی بنام RegTech جمع شده اند.
* كارآفرین و موسس و عضو تیم اجرایی شركت ها و موسسات حوزه فنآوری اطلاعات
منبع: مینی كامپیوتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب