دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

دو امری که باید در اولویت آموزش وپرورش باشد

دو امری که باید در اولویت آموزش وپرورش باشد

به گزارش مینی کامپیوتر، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلان اینکه الگوی حکمرانی آموزش وپرورش و تربیت معلّم باید دو اولویت این وزارت خانه باشد، اظهار داشت: ایراد اصلی در مقوله هایی نظیر تعلیم و تربیت، فرهنگ، لطمه های اجتماعی، نخبگانی و آموزش عالی به حکمرانی برمی گردد.



به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه در نشست هم اندیشی با وزرای ادوار مختلف آموزش وپرورش ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در طول عمر دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی شاهد دستاوردهای زیادی در عرصه های علم و فرهنگ بوده ایم. زمانی که ستاد انقلاب فرهنگی به وجود آمد سیاست گذاری در دانشگاه ها مدّ نظر بود اما در ادامه که شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده مقوله فرهنگ نیز به دانشگاه افزوده شد. در ادامه اسنادی نظیر سند دانشگاه اسلامی، نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی و سند تحول بنیادین آموزش وپرورش نوشته شد.

وی با اشاره به دوره ی جدید فعالیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در این دوره چند تغییر و تکامل ایجاد و موجب شد از سند بسندگی فاصله بگیریم، به همین خاطر لازم بود نگاه قرارگاهی در شورا شکل گیرد، هم اکنون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی چهار ستاد علم و تکنولوژِی، فرهنگی و اجتماعی، تعلیم و تربیت و خانواده و زنان دارد که ذیل آنها میزهایی تعریف شده است و هر میزی ناظر به موضوعی، به فعالیت می پردازد، در ستادها چهار وظیفه راه بینی و رصد، راهبردی یا تدوین سیاست ها، راهبری و راه سنجی دنبال می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد: در خارج از شورای عالی انقلاب فرهنگی مراکز متعدد، کار رصدی انجام می دادند که با تشکیل مرکز ستادی رصد توانستیم با این رصدخانه ها ارتباط داشته باشیم و گزارش های آنها را مورد استفاده قرار دهیم. از طرفی اتاق وضعیت فرهنگ و علم را در این مرکز راه اندازی کردیم تا وضعیت مراکز علم و فناوری و فرهنگ را در کشور مورد بررسی قرار دهیم.

خسروپناه بیان کرد: در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی وزرا نسبت به مصوبات گزارش می دهند ارتباط خوبی با فعالان مردمی در ستاد تعلیم و تربیت و ستاد فرهنگی – اجتماعی برقرار کرده ایم، هیئت های اندیشه ورز با حضور استادان تشکیل داده ایم که با ستاد علم و فناوری و نوآوری ارتباط دارند.

وی افزود: ایراد اصلی در مقوله هایی نظیر تعلیم و تربیت، فرهنگ، لطمه های اجتماعی، نخبگانی و آموزش عالی به حکمرانی برمی گردد چونکه عموما حکومت داری می نماییم. حکمرانی در تعلیم و تربیت شامل نظریه پردازی، ایدئولوژی، سیاستگذاری، تنظیم گری و تصدّی گری در این حوزه می باشد، بدین سبب حکمرانی یک پروسه و فناوری نرم است که شروع و انجامی دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد: مسائل آموزش وپرورش گسترده است اما دو کار باید در اولویت باشد، اولی رسیدن به الگوی حکمرانی آموزش وپرورش است که از نظریه تا سیاستگذاری، تنظیم گری و تصدی گری را شامل می شود، چونکه دراین زمینه برای دستیابی به الگوی حکمرانی ابهام وجود دارد و اگر این ابهام حل شود و به الگوی حکمرانی آموزش وپرورش برسیم، نقشه راه مشخص می شود.

خسروپناه دومین اولویت را مسئله تربیت معلّم دانست و اضافه کرد: دراین زمینه باید با تأکید بر تربیت معلّم کار نماییم و اگر اینطور شود خیلی از عرصه های دیگر قابل حل است، ابزارهای فضای مجازی دراین زمینه باید مدنظر باشد، سواد رسانه و سواد مجازی در برخورد مسائل این حوزه باید مورد توجه باشد چونکه با ‌پریشانی فرهنگی در جهان مواجه هستیم، الگوی حکمرانی باید بتواند به ‌پریشانی ها پاسخ بدهد.

در ادامه حسین مظفر، وزیر آموزش وپرورش دولت هفتم بیان کرد: استفاده از تجربیّات امر عقلانی است اما گاهی سیاست زدگی امکان تبادل نظر را سلب می‎ کند، در صورتیکه در گرفتن تجربه نباید سیاسی عمل نماییم باید تجربه ها بشنویم و برای عمل کردن به آنها تصمیم گیری نماییم.

وی افزود: آموزش وپرورش زیرساخت توسعه انسان است، درمانگاه همه دردهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در آموزش وپرورش با اولویت آموزش ابتدایی است.

مظفر اشاره کرد: باید فهم مشترک از مسائل آموزش وپرورش ایجاد شود و توزیع معلّم در مناطق و مقاطع مختلف بصورت عادلانه صورت گیرد.

سید کاظم اکرمی، وزیر آموزش وپرورش دولت‎ های سوم و چهارم نیز در این جلسه اظهار داشت: باید شورای نظارت از متخصصان بی طرف، ایران دوست و متدیّن در آموزش وپرورش ایجاد شود، شورایی که بر وزارتخانه اشراف داشته باشد.

وی افزود: تربیت معلّم از اهمیت ویژه برخوردارست دراین زمینه باید چاره اندیشی شود. هر کسی آماده معلّمی نیست، برای تربیت معلّمی باید از دانش آموزان مستعد نیز استفاده گردد تا تشویق شوند که این شغل را انتخاب کنند.

این وزیر اسبق آموزش وپرورش با اعلان اینکه باید معیارهای انتخاب وزیر مدوّن شود، افزود: تغذیه رایگان با کیفیت در مدارس باید مدّنظر باشد.

علی اصغر فانی، وزیر آموزش وپرورش دولت دهم در این جلسه با تکیه بر حکمرانی بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی ۱۶ وزیر آموزش وپرورش داشتیم یعنی میانگین عمر هر وزیر دو سال بوده است در دو سال مگر وزیر می تواند چه کند؟

وی افزود: در حکمرانی آموزش وپرورش باید نقش دولت را مشخص کنیم؛ تحول در آموزش وپرورش مبتنی بر سه عامل نیروی انسانی، ساختار و تکنولوژی است، اگر یکی از آنها همراه نباشد ممکنست مانع بوجود آورد.

این وزیر اسبق آموزش وپرورش اظهار داشت: مخاطب شناسی باید در اولویت باشد، دانش‎ آموزان امروز را نمی شناسیم چونکه این دانش آموزان در عصر دیجیتال به دنیا آمده اند، با فرمول دهه شصت دانش آموزان امروز را اداره می نماییم و این رویکرد نتیجه بخش نخواهد بود. امور تربیتی مدارس نیاز به تجدید نظر دارد.

فانی افزود: سهم آموزش از تولید ناخالص ملی ۲.۴ درصد است و سهم آن از بودجه عمومی ۱۱.۲ درصد است در صورتیکه میانگین جهان در هر دو زمینه بیشتر است.

وی افزود: اهمیت آموزش وپرورش زیاد است چونکه سازمان توسعه پایدار می باشد، کلید توسعه در دست معلّمان است؛ معیشت، منزلت و مدیریت معلّمان باید حل شود. به نظام استخدامی خاص معلّمان نیاز داریم، معلّم کارمند نیست که با او مانند قانون مدیریت خدمات کشور رفتار شود.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش وپرورش دولت دوازدهم نیز در این جلسه بیان کرد: نقطه اصلی آموزش وپرورش حکمرانی است که باید توانایی حل مسائل بصورت پایدار را داشته باشد. آموزش وپرورش دستگاهی از مسائل حل نشده است.

وی افزود: ابزارهای مهم حکمرانی سیاست گذاری و تنظیم گری است دراین زمینه به خوبی عمل نکرده ایم. آموزش وپرورش سنجش تحقق اهداف ندارد دراین زمینه باید چاره اندیشی شود.

این وزیر اسبق آموزش وپرورش عنوان کرد: باید فهم مشترکی از ماموریت آموزش وپرورش ایجاد شود. آموزش وپرورش بد طراحی شده است در صورتیکه باید روابط و مناسبات بین اجزا تدوین شود. اثرگذاری بر فرهنگ، اقتصاد و جامعه بوسیله آموزش وپرورش باید مدنظر باشد. نظام انگیزشی آموزش وپرورش باید اصلاح گردد.

به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرتضی حاجی، وزیر آموزش وپرورش دولت هشتم نیز در این جلسه بر پرهیز از مداخلات سیاسی تاکید کرد و خواهان ایجاد روندهای سیستماتیک شد.





منبع:

1403/01/02
15:31:26
5.0 / 5
189
تگهای خبر: تكنولوژی , تولید , خدمات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
مینی کامپیوتر