تغییر در شیوه ارتقا اساتید دانشگاه متناسب با عدالت جنسیتی

تغییر در شیوه ارتقا اساتید دانشگاه متناسب با عدالت جنسیتی

مینی کامپیوتر: بر اساس اعلام عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، باتوجه به تعیین اصول کلان حاکم بر تدوین بخشنامه جدید ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری، از این پس ارتقا مرتبه اساتید دانشگاه یکسان نخواهد بود؛ بلکه فرآیندهای ارتقا مرتبه گوناگون و متفاوت و برمبنای مولفه هایی نظیر این که اساتید عضو چه گروه آموزشی و در چه دانشگاهی باشند، رتبه بندی به انجام می رسد.



محمد حسین ساعی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تعیین اصول کلان حاکم بر تدوین بخشنامه جدید ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری، درباره ی جزییات آن اظهار داشت: در حال حاضر اصول کلان حاکم بر تدوین بخشنامه جدید ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری تعیین شده و هنوز اصل ایین نامه جدید تدوین نشده است. وزارت علوم و وزارت بهداشت موظف می باشند بعد از ابلاغ این اصول کلان به تدوین بخشنامه جدید پرداخته و حداکثر تا دو ماه پس از ابلاغ این اصول، ایین نامه جدید را به جهت تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه نمایند.

وی با اعلان اینکه برای تدوین اصول کلان یاد شده که شامل حدودا ۱۰ اصل می شود، بحث های مفصلی در شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفته است، افزود: گرچه در آخر دولت قبل بخشنامه جدیدی معرفی شد؛ اما به سبب نواقصی که در آن بخشنامه وجود داشت، نهایتاً آن بخشنامه پذیرفته نشد و برگشت خورد. بعد از آن به این نتیجه رسیدیم که بجای بررسی کل بخشنامه ارتقا که شاید کار زمان بری باشد، ابتدا اصول کلانی که مبتنی بر آن در صدد اصلاح بخشنامه ارتقا مرتبه اساتید دانشگاه هستیم را مورد بررسی قرار دهیم و بعد از آن بر طبق این اصول کلان تعیین شده بخشنامه جدید را تدوین نماییم.

این عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، با یادآوری این که شاید همین تعیین اصول حاکم بر بخشنامه جدید نزدیک به یک سال زمان برد، توضیح داد: در این راه از تمام ظرفیت کارشناسی موجود در وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و افراد شاخصی که در این زمینه صاحب نظر هستند و حتس از ظرفیت کارشناسان فعال در بعضی از پژوهشگاه های سنجش علم کشور بصورت جدی استفاده شد. پس از آن که نسخه اولیه این اصول کلان در ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شد نیز این اصول طی بیش از ۲۰ جلسه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به بحث گذاشته شد و نهایتاً یک اصول ۱۰ گانه اولیه ای که تقریباً تمام همه جوانب ماجرا را مورد نظر قرار داده بود، تدوین شد.

این استاد دانشگاه و رییس دانشگاه سوره با اشاره به این که این اصول ۱۰ گانه برای تدوین بخشنامه جدید ارتقا مرتبه اعضا هیات علمی دانشگاه ها برای نخستین بار است که تعیین می شود و قبل از این نبوده است، اشاره کرد که حال فرصتی دو ماهه به وزارت علوم و وزارت بهداشت داده شده است تا برمبنای این اصول ۱۰ گانه بخشنامه جدید ارتقا مرتبه اعضا هیات علمی دانشگاه ها را تدوین کنند.

*مهم ترین تحولات جدید در رتبه بندی اساتید دانشگاه چیست؟

ساعی درباره ی مهم ترین تحولاتی که طبق اصول ۱۰ گانه تدوین شده مقرر است از این پس در رتبه بندی اساتید دانشگاه مد نظر قرار گیرد، اشاره کرد: پروسه ارتقا اساتید برای گروههای آموزشی و دانشگاه های دارای ماموریت خاص مبتنی بر ماموریت آموزش محور، پژوهش محور و آموزش_ پژوهش محور تغییر کرده است و دیگر یک پروسه یکسان ارتقا مرتبه برای همه اساتید نخواهیم داشت. پروسه ارتقا مرتبه اساتید دانشگاه متناسب با آنکه اساتید عضو چه گروه آموزشی و در چه دانشگاهی هستند و متناسب با آنکه اساتید دانشگاه از ابتدا چه نوعی از پروسه ارتقا را برای خود تعریف کرده اند، متفاوت می باشد. درحقیقت پروسه های ارتقا مرتبه متنوع و گوناگون می شود.

*تغییر در شیوه ارتقاء اساتید دانشگاه متناسب با «عدالت جنسیتی»

این عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: در ایین نامه جدید باید حداقل ماندگاری اساتید دانشگاه در مراتب خود و شیوه های امتیازدهی تعریف شود برای مثال این که اساتید باید چه مقدار فعالیت پژوهشی، فعالیت در حوزه مقاله و آموزش داشته باشند، تغییر پیدا کرده و شیوه امتیاز آوری برای ارتقا مرتبه متفاوت می باشد. همین طور یکی از اصول ده گانه ای که مصوب شده «متناسب سازی شیوه ارتقاء با رعایت اصل خانواده محوری، اقتضائات نقش های خانوادگی اعضای هیأت علمی و توجه به عدالت جنسیتی» است. این امر پیشنهاد ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و اینطور شیوه ارتقا اساتید دانشگاه متناسب با وضعیت خانوادگی پیش خواهد رفت.

وی در انتهای سخنان خود اظهار داشت: قبل از این برای اصلاح در بعضی بندهای بخشنامه ارتقا، استفساریه هایی داده می شد؛ اما الان با تعیین این اصول ده گانه درحقیقت بخشنامه مربوطه یک دور بصورت کامل با این اصول مبنایی، تغییرات بنیادی پیدا می کند.





منبع:

1403/01/05
13:30:37
5.0 / 5
188
تگهای خبر: دانشگاه , فعالیت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
مینی کامپیوتر