نتایج بررسی یك اندیشكده؛

اینترنت و فیلترینگ از نگاه مردم

اینترنت و فیلترینگ از نگاه مردم

به گزارش مینی کامپیوتر، گزارش نظرسنجی از مردم در رابطه با وضعیت اینترنت، شبکه های اجتماعی و فیلترینگ که برپایه نظرات کاربران در شهریور و اسفند ۱۴۰۲ گردآوری شده است، منتشر گردید.



به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از مهر، اندیشکده حکمرانی شریف با تهیه گزارش توصیفی و تحلیلی با عنوان «اینترنت از نگاه مردم» زیست مجازی ایرانی ها و نگرش آنها در رابطه با اینترنت، شبکه های اجتماعی و فیلترینگ را مورد بررسی قرار داده است.
این مجموعه به سفارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در ۴ بخش وضعیت کلی مصرف مجازی کاربران و ارزیابی آنان از وضعیت اینترنت و شبکه های اجتماعی، فیلترینگ از نگاه مردم، تحلیل و ارزیابی میزان موفقیت سیاست فیلترینگ و جمع بندی و سفارش های سیاستی گردآوری شده است.
در بخش اول دسترسی به گوشی تلفن همراه هوشمند آمده است:
بر اساس داده های اسفند ۱۴۰۲ میزان ۸۳.۹ درصد افراد گوشی هوشمند دارند و تنها ۱۴.۹ درصد گوشی موبایل هوشمند نداشته اند. همینطور ۱.۳ درصد گفته اند که اصلاً موبایل ندارند.
اینترنت مورد استفاده کاربران هم عبارت است از ۶۰.۵ کاربران فقط از اینترنت موبایل، ۱۰.۴ درصد فقط از اینترنت ثابت و ۲۹.۱ درصد از هر دو استفاده می نمایند.

همچنین طبق نظرسنجی اسفندماه، ۲۰ درصد کاربران فقط از پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی، ۲۲ درصد فقط از پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی خارجی و ۵۷ درصد از پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی استفاده می نمایند.

همچنین طبق نظرسنجی شهریورماه ۱۴۰۲ پس از فیلترینگ، کاهش استفاده در شبکه های اجتماعی و پیامرسان های خارجی اتفاق افتاده و بیشترین کاهش در استفاده از واتس اپ با ۲۷.۲ درصد افت بوده است. استفاده از شبکۀ اجتماعی اینستاگرام هم که هم اکنون بیشترین مخاطب را دارد، در مقایسە شهریور ماه با پیش از فیلترینگ ۱۲.۱ درصد کاهش داشته است. در مقابل، استفاده از پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی افزوده شده است.
مهمترین دغدغە کاربران در استفاده از پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی
این گزارش عنوان کرده که در پاسخ به پرسش «مهمترین نگرانی شما در استفاده از پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی چیست؟» طبق نظرسنجی اسفندماه، ۳۹.۸ درصد نمونه گفته اند نگرانی خاصی ندارند. ۲۱ درصد از کیفیت پایین خدمات و ۱۴.۱ درصد از دسترسی به اطلاعات شخصی نگران هستند.
در بین افرادی که از پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی استفاده نمی کنند، ۲۰.۹ درصدشان نگرانی خاصی جهت استفاده از این اپلیکیشن ها ندارند و مهم ترین نگرانی ۲۳.۶ درصد آنها، دسترسی به اطلاعات شخصی است.

مهمترین مشکل کاربران در استفاده از اینترنت
بر اساس نظرسنجی اسفندماه، ۴۳ درصد کاربران مهم ترین مشکل خویش را کندی سرعت اینترنت اعلام نموده اند. ۳۰.۷ درصد هزینه های زیاد و ۱۸.۳ درصد محدودیت یا فیلترینگ را مهم ترین مشکل خود در استفاده از اینترنت می دانند.

میزان استفاده از فیلترشکن
بر اساس نظرسنجی شهریورماه، ۶۰.۳۲ درصد مردم (۷۵.۴ درصد کاربران اینترنت) از فیلترشکن استفاده می نمایند که در نظرسنجی اسفندماه این عدد به ۶۶.۸۸ درصد مردم (۸۳.۶ درصد کاربران اینترنت) رسیده است.
میزان و مدت زمان استفاده از فیلترشکن
بر اساس نظرسنجی اسفندماه ۱۴۰۲ در مورد مدت زمان استفاده از فیلترشکن، ۱۴.۱ درصد گروه نمونه گفته اند اصلاً از فیلترشکن استفاده نمی کنند. ۲۶.۴ درصد کمتر از دو ساعت در روز، ۳۵.۸ درصد دو تا شش ساعت و ۲۱.۴ درصد شش ساعت و بیشتر در روز از فیلترشکن استفاده می نمایند.

مشکلات استفاده از فیلترشکن
بر اساس داده های نظرسنجی اسفندماه، ۵۶.۴ درصد افرادی که از فیلترشکن استفاده می نمایند از قطعی های مکرر ناراضی هستند. ۵۲ درصد از سرعت پایین فیلترشکن و ۱۹.۹ درصد از تبلیغات ناخواسته ناراضی هستند. ۱۷.۸ درصد مشکل عدم امکان اتصال به برخی پلتفرمهای داخلی را دارند و ۱۴.۵ درصد با مشکل صدمه به گوشی تلفن همراه مواجه بوده اند. همینطور ۱۰.۴ درصد موقع استفاده از فیلترشکن ترس از دسترسی به اطلاعات شخصی تلفن همراه دارند.
ارزیابی کاربران از علت فیلترینگ
در نظرسنجی شهریورماه، در پاسخ به این پرسش که هدف مسؤلان از فیلتر شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، واتساپ و تلگرام) چه بوده است، ۲۷.۵ درصد کاربران به گزینۀ محدودیت انتشار اخبار و محتواهای مخالف دولت اشاره کرده اند. ۱۴.۱ درصد معتقدند دلیل دولت برای فیلترینگ، پیشگیری از انتشار محتواهای غیراخلاقی است و ۱۱ درصد گفته اند هدف مسؤلان، کنترل و دسترسی دولت به اطلاعات مردم است. ۱۰.۱ درصد هم معتقدند هدف دولت از فیلترینگ، پشتیبانی از شبکه های اجتماعی داخلی است.
همچنین از افرادی که هم اکنون از پیامرسانها و شبکه های اجتماعی داخلی استفاده نمی کنند، پرسیده شد که «در صورت تداوم فیلتر واتس اپ و اینستاگرام، آیا از پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی مثل ایتا، سروش، بله و روبیکا استفاده خواهید کرد؟.» در شهریورماه ۱۸.۷ درصد پاسخ «بله» را برگزیده بودند که این عدد در اسفندماه به ۲۴.۲ درصد رسید.
از افرادی که هم اکنون از پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی استفاده می نمایند پرسیده شد که «اگر پلتفرمهای خارجی (واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و) … رفع فیلتر شوند، آیا همچنان از پیامرسانها و شبکه های اجتماعی داخلی استفاده می کنید؟.» ۷۴.۶ درصد افرادی که هم اکنون از پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی استفاده می نمایند، گفته اند اگر پلتفرمهای خارجی هم رفع فیلتر شوند همچنان از پیامرسانها و شبکه های اجتماعی داخلی استفاده می نمایند.
تأثیرات فیلترینگ
همچنین در تاثیر فیلترینگ روی استفاده از پیامرسان داخلی نتیجه گرفته است که تاثیر فیلترینگ بر روی افزایش استفاده از پیامرسانهای داخلی، چندان به گرایش سیاسی حساس نبوده و در تمام گروه های سیاسی تقریبا یکسان بوده است.
فراگیری گستردۀ استفاده از فیلترشکن، مدت استفادۀ طولانی کاربران و سهم قابل توجه فیلترشکن های مجانی سبب می شود که مخاطرات امنیتی مرتبط با استفاده از فیلترشکن به موضوعی مهم تبدیل گردد که علاوه بر تهدیدات فردی، امنیت سایبری کل جامعه را با خطر مواجه می سازد.
سیاست فیلترینگ به لحاظ فنی تا حد زیادی موفق بوده است، اما از جهت ایجاد نتایج جانبی نامطلوب در حوزۀ امنیتی، فرهنگی و اقتصادی چندان موفق نبوده است. همینطور این سیاست از منظر مؤلفه های نرم همراهی کاربران و معنای ادراک شده از جانب آنان به توفیق کاملی دست نیافته است.
برای دسترسی به جزئیات این گزارش می توانید به این لینک رجوع کنید.


منبع:

1403/03/10
11:21:20
5.0 / 5
210
تگهای خبر: اینترنت , اینستاگرام , تبلیغات , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
مینی کامپیوتر