یادداشت

مانور آزادانه مجرمان سایبری در آمریکا و اروپا

مانور آزادانه مجرمان سایبری در آمریکا و اروپا

مینی کامپیوتر: نحوه ساماندهی و گردش کار مجرمان سایبری در غرب و حاشیه امنیت آنها در ایجاد زیرساخت ها و شبکه های فرعی وابسته به خود، نشان میدهد که بدون حمایت جریان های رسمی قدرت، اساسا چنین شبکه سازی طولانی مدت و ملموسی امکانپذیر نبوده است. بدین جهت باید به خبر دستگیری مجرمان سایبری واقعی و کلان در غرب با دیده تردید نگاه کرد.


به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از ایسنا، بتازگی ایالات متحده و اروپا بطور جداگانه از کشف و انهدام شبکه های جرایم سایبری که میلیاردها نفر از مردم را فریب می دادند، آگاهی داده اند. ایالات متحده مدعی شده که یک شهروند چینی را دستگیر کرده و دارایی هایی همچون یک فراری، ساعات لوکس و ۲۱ ملک را توقیف کرده است. از طرف دیگر، یوروپل، آژانس جنایی اروپا، چهار نفر را دستگیر کرده است، اما گفته است که هشت نفر دیگر همچنان متواری هستند. آنها به فهرست "تحت تعقیب ترین افراد و سازمانها " در اروپا اضافه خواهند شد. شاید در نگاه نخست، برخی تصور کنند این اقدامات ظاهرا هیجانی و تحسین برانگیز، در امتداد مبارزه واقعی با شبکه های سرقت سایبری در غرب انجام شده اما این تصور کاملا خطاست!
نحوه ساماندهی و گردش کار مجرمان سایبری در غرب و حاشیه امنیت آنها در ایجاد زیرساختها و شبکه های فرعی وابسته به خود، نشان میدهد که بدون حمایت جریانهای رسمی قدرت، اساسا چنین شبکه سازی طولانی مدت و ملموسی امکانپذیر نبوده است. بدین جهت باید به خبر دستگیری مجرمان سایبری واقعی و کلان در غرب با دیده تردید نگاه کرد. هر دو وزارت دادگستری ایالات متحده (DoJ) و یوروپل هر یک ادعا کردند که عملیات آنها بزرگترین شکست یک "بات نت" در جهان است. اما آنها هیچ گاه نگفته اند که چگونه دهها بات نت، حتی بصورت نیمه قانونی در غرب به فعالیت خود ادامه داده و بدون هیچ نوع مزاحمتی، خدمات مشاوره اولیه ثبت نام را به مخاطبان ساده لوح ارائه می دهند!
مجرمان سایبری از به اصطلاح بات نت ها برای تسلط بر کامپیوتر های مردم و نصب نرم افزارهای مخرب استفاده می نمایند. سپس می توان از این نرم افزار برای جمع آوری داده ها از کامپیوتر، ارسال هرزنامه یا حتی حذف داده های افراد بدون اطلاع مالک استفاده نمود. بدین جهت ما شاهد وقوع دو جرم همزمان هستیم: یکی تاسیس بات نت ها و دیگری، سرقت اطلاعات یارانه ای افراد.
تنها یکی از این مجرمان، از بات نت به وجود آمده توسط خود برای هک کردن بیش از ۱۹ میلیون دستگاه در تقریباً ۲۰۰ کشور جهان بهره برده است. نیکول آرجنتیری، معاون اصلی دستیار دادستان کل آمریکا مدعی شده است که فرد دستگیر شده بدافزاری ایجاد کرد که میلیونها کامپیوتر خانگی را در سرتاسر جهان به خطر انداخت و سپس دسترسی به کامپیوتر های آلوده را به مجرمان سایبری فروخت.
او اظهار داشت که مجرمان از این دسترسی برای پنهان کردن هویت خود و ارتکاب جرایم خلاف بهره برده اند. همین طور تخمین زده شد که بیش از ۵۰۰۰۰۰ ادعای تقلبی بیمه بیکاری از کامپیوتر های تحت کنترل وی ارسال شده است که منجر به زیان بیش از ۵.۹ میلیارد دلار (۴.۶ میلیارد پوند) شده است. با این همه، سوالات و ابهامات اساسی همچنان به قوت خود باقی هستند! کارهای طولانی مدت بات نتها و مجرمان سایبری در کشورهای اروپایی و آمریکا، بیان کننده آنست که این کشورها همچنان حاشیه امنیت مناسبی را برای چنین افرادی ایجاد می کنند. بنابراین، ساختار امنیتی و قانونی غرب در ایجاد این جرایم و استمرار آنها نقش به سزایی دارد.




منبع:

1403/03/13
15:10:29
5.0 / 5
338
تگهای خبر: بدافزار , خدمات , فعالیت , كامپیوتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
مینی کامپیوتر