ساماندهی موسسات آموزش عالی یکی از اقدامات شاخص دولت سیزدهم بود
به گزارش مینی کامپیوتر، معاون سابق آموزشی وزارت علوم اجرای جدی آمایش آموزش عالی با تمرکز بر ساماندهی موسسات آموزش عالی (به ویژه دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی) را بعنوان اقدامات شاخص دولت سیزدهم نام برد.
به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از ایسنا، در نشست تخصصی «رویکرد تحولی دولت سیزدهم در علم و فناوری»، تعدادی از مسؤلان و کارشناسان حوزه آموزش عالی و اقتصاد دانش بنیان با گرامیداشت یاد شهدای خدمت، بخصوص رئیس جمهور شهید، به تبیین و بررسی دستاوردهای این دولت در حوزه های مختلف علمی پرداختند.
قاسم عموعابدینی، معاون سابق آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن اشاره به تحولات صورت گرفته در دوره اخیر، از حرکت به سمت دانشگاه حکمت بنیان، بازبینی در متون درسی و اجرای جدی آمایش آموزش عالی با تمرکز بر ساماندهی موسسات آموزش عالی (به ویژه دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی) را بعنوان اقدامات شاخص دولت سیزدهم نام برد.
در ادامه، حسین حیرانی، دبیر کارگروه اقتصاد دانش بنیان ستاد تحول دولت سیزدهم، ضمن اشاره به اصل ۳۴ قانون اساسی، از رویکرد حکمرانی شهید رئیسی با تمرکز بر برنامه محوری، شایسته سالاری، و پایش مستمر عملکردها سخن گفت و «سند تحول» دولت را محور اصلی سیاستگذاری ها معرفی نمود.
او همینطور چهار ابزار کلیدی دولت در زمینه اقتصاد دانش بنیان را چنین برشمرد:
نظارت های ستادی و تدوین اسناد انتظار
بهره برداری از ظرفیت شوراهای عالی
تدوین برنامه هفتم توسعه
ایجاد داشبورد پایش تحول
در قسمت پایانی نشست، دکتر علی باقر طاهری نیا، دبیر ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی، با گرامیداشت نخستین سالگرد شهدای خدمت، آنرا «مواجهه ای علمی، پرارزش و آموختنی» خواند که از پایگاه علم و فناوری مدیریت شده است.
وی با تاکید بر اهمیت نقد سازنده سیاستها و انتقال دستاوردها به نسل آینده، اهداف برگزاری این نشست را چنین اظهار داشت:
پاسداشت شهید رئیسی و نگاههای تحولی ایشان؛
مواجهه انتقادی با سیاستها و انتقال درس آموخته ها؛
ارتقا اثرگذاری سیاستها در کوتاه مدت و میان مدت؛
تقویت انگیزه های نخبگان علمی و دانشگاهی؛
همچون دستاوردهای اجرایی در این راستا، به آیین نامه ارتقاء اساتید هیأت علمی و سامانه «نان» (پیوند ایده با نیاز) اشاره شد.
طاهری نیا با اشاره به اینکه نگاههای علمی دولت سیزدهم عموماً دانش پایه بوده اند، بر لزوم تولید بسته های سیاستی برای هر مبحث و تقویت ضلع کمتر دیده شده مثلث آموزشی یعنی «محتوا» تاکید کرد.
وی تولید محتواهای هویت بخش و امیدآفرین را از وظایف کلیدی آموزش عالی در دوره تحولی دولت شهید رئیسی دانست.
در پایان، وی بازخوانی نقادانه تجربه زیسته آموزش عالی در دولت سیزدهم را فرصتی برای مطالعه و الگوسازی معرفی نمود.
منبع: minicomp.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب