فرصتی برای خرید سیتروئن با موتور مازراتی به گزارش مینی کامپیوتر، سیتروئن SM مدل ۱۹۷۳، شاهکار مشترک فرانسه و ایتالیا، با طراحی آینده نگرانه، سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک افسانه ای و قلب تپنده V۶ مازراتی، همچنان بعد از نیم قرن یک گرند تورر منحصربه فرد و رویایی است؛ خودرویی که امروز با بهبودهای گسترده و بازسازی کامل، در آستانه حراجی تاریخی قرار دارد. امیرمسعود عابدین: در سال ۱۹۵۵، سیتروئن خودروی DS را معرفی نمود، یک سدان آینده نگرانه که رانندگی با آن حتی امروز هم یک تجربه جذاب است. این خودرو کیفیت سواری عجیبی داشت، بگونه ای که رانندگی با آنرا به حرکت روی ابرها تشبیه می کردند. این خودرو طراحی داخلی و خارجی خیره کننده و نوآوری های فنی فراوانی داشت. نام مخفف آن به زبان فرانسوی به مفهوم "الهه" (déesse) بود و این نام مستعار خودرو شد. تنها چیزی که این خودرو نداشت، یک موتور قابل توجه بود. اما تا سال ۱۹۶۸، سیتروئن شرکت مازراتی را خریداری کرد و در آستانه تولید شاید بزرگترین گرند تورر تاریخ فرانسه قرار گرفت. امروز در وب سایت Bring a Trailer، یک سیتروئن SM مدل ۱۹۷۳ وجود دارد که با مجموعه ای از بهبودها، به خودرویی حتی بهتر برای راننده تبدیل گشته است. این خودرو که توسط نابغه طراحی خودرو، روبرت آپرون (Robert Opron) طراحی شده، یک کوپه به شدت غیرعادی اما زیباست. قسمت عقب این خودرو وقتی باریک می شود و به پایین می آید و روی سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک خود می نشیند، شبیه هیچ چیز دیگری جز یک فضاپیمای پارک شده نیست! داستان های مختلفی در مورد این که حروف اختصاری SM به چه معناست وجود دارد، اما با عنایت به نحوه رانندگی آن، می تواند به مفهوم "Sublime Movement" (حرکت عالی یا والا و باشکوه) باشد. قلب ایتالیایی در کالبد فرانسوی در ابتدا، SM ها با موتور ۲٫۷ لیتری عرضه می شدند که حدود ۱۷۰ اسب بخار قدرت داشت. این قدرت برای آن زمان کافی بود، اما موتور برای حداکثر شتاب به دور موتور بالا نیاز داشت. موتور V۶ مجهز به سه کاربراتور وبر در این نمونه، به حجمی بالاتر از ۳٫۱ لیتر بالا رفته و ۲۱۵ اسب بخار قدرت و مهم تر از آن، ۳۲۴ نیوتون متر گشتاور تولید می کند. این قدرت، تجربه GT را بهتر می کند. گیربکس هم از نوع پنج سرعته دستی است. خاصیت های پیشرفته فراتر از زمان در سیتروئن SM، علاوه بر نرمی اعجاب انگیز سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک، یک سیستم فرمان پیشرفته به نام DIRAVI به کار رفته بود که حساسیت آن با افزایش سرعت بصورت خودکار کاهش می یافت و مجهز به مکانیزم «خودمرکزگر هوشمند» بود؛ یعنی فرمان بعد از رها شدن، در هر شرایطی نرم و دقیق به حالت مستقیم برمی گشت. این فناوری که در دههٔ ۷۰ میلادی بسیار جلوتر از زمان خود بود، در ابتدا کمی زمان می خواست تا راننده به حس متفاوت و واکنش بسیار سریع آن عادت کند، اما بعد از تجربه اش، فرمان حدودا هر خودروی دیگری در آن دوره در مقایسه با دقت، ظرافت و روانی SM زمخت به نظر می رسید. این نمونه همین طور دارای سیستم تهویه مطبوع و شیشه های برقی است؛ حتی برف پاک کن های حساس به باران در سال ۱۹۷۳! یک اتصال مدرن برای رسانه های دیجیتال هم به آن اضافه شده است. این خودرو به صورت گسترده بازسازی شده، همچون رنگ آمیزی مجدد و مجهز شدن به رینگ های آلومینیومی ۱۵ اینچی با ظاهر قدیمی. یک قطعه تاریخی روی چرخ کیلومترشمار خودرو کارکرد ۱۶ هزار کیلومتری را نشان میدهد. SM شاید بهترین خودرویی باشد که سیتروئن تابحال ساخته و شبیه هیچ چیز دیگری نیست؛ زاده شده از یک الهه فرانسوی با قلب ایتالیایی، از شرکتی با میراث قهرمانی در گرند پری. شایان ذکر است که حراج این خودرو در ۱۳ آگوست تمام می شود. منبع: caranddriver ۲۲۷۳۲۲ 1404/05/21 10:12:11 5.0 / 5 26 تگهای خبر: تولید , دیجیتال , سایت , سیستم این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط ساختن الماس فضایی شش ضلعی حماسه ای دیگر از چینی ها! هوش مصنوعی اقتصاد جهان را منفجر می کند زمان پاسخگویی به درخواست های مجوز صدور افتا کاهش پیدا کرد کارخانه ایرانی فیبرنوری در ونزوئلا وارد مدار تولید شد نظرات بینندگان مینی کامپیوتر در مورد این مطلب لطفا شما هم در مورد این مطلب نظر دهید = ۹ بعلاوه ۱ درج دیدگاه