خرابی بخاری ماشین مینی کامپیوتر: خرابی بخاری ماشین یکی از اشکالات رایج مالکان وسایل نقلیه در فصول سرد سال است. به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از خبر آنلاین، به نقل از پدال، با نزدیک شدن به فصل سرما، نیاز به استفاده از سیستم گرمایشی خودرو بالاتر از پیش احساس می شود. در ایام سرد زمستانی، بخاری ماشین نه فقط راحتی راننده و سرنشینان را تضمین می نماید، بلکه نقش برجسته ی در ایمنی رانندگی ایفا می نماید، چونکه کمک می نماید تا شیشه ها از بخار و یخ زدگی پاک شوند.سالم بودن و عملکرد دقیق بخاری ماشین برای پیشگیری از مشکلات احتمالی در جاده ضروریست، خصوصاً در شرایط آب و هوایی نامساعد که می تواند منجر به کاهش دید و افزایش ریسک تصادف شود. در عین حال، خرابی بخاری ماشین یکی از اشکالات رایج در خیلی از خودرو ها است. از خرابی بخاری ماشین پراید گرفته تا علت خرابی بخاری ماشین سمند، چنین موضوعی در خودرو های ایرانی نیز به وفور دیده می شود. علایم خرابی بخاری ماشین می تواند از عدم تولید گرمای کافی تا بوی نامطبوع داخل کابین متغیر باشد، و علت خرابی بخاری ماشین اغلب به مسایل فنی مانند کمبود مایع خنک کننده یا گرفتگی هسته بخاری برمی گردد. بخاری ماشین: اجزا و نحوه کارکرد بخاری ماشین قسمتی از سیستم گرمایشی خودرو است که از حرارت تولیدشده توسط موتور برای گرم کردن کابین استفاده می نماید. این سیستم نه فقط در فصل زمستان مفید می باشد، بلکه در خیلی از خودرو های مدرن با سیستم تهویه مطبوع ادغام شده تا کنترل دمای داخل را فراهم آورد. بخاری ماشین برمبنای اصل انتقال حرارت کار می کند بگونه ای که حرارت اضافی موتور بوسیله مایع خنک کننده جذب شده و به هسته بخاری منتقل می شود، جایی که هوا از روی آن عبور کرده و گرم می شود.اجزای اصلی بخاری ماشین عبارتند از: هسته بخاری: این قطعه شبیه به رادیاتور کوچک است و در داخل داشبورد قرار دارد. مایع خنک کننده داغ از موتور به آن جریان می یابد و حرارت را به هوا منتقل می کند. موتور دمنده: فن الکتریکی که هوا را بوسیله هسته بخاری می دمد و آنرا به داخل کابین هدایت می کند. این موتور می تواند سرعت های مختلفی داشته باشد. شیر کنترل بخاری: در تعدادی خودرو ها، این شیر جریان مایع خنک کننده به هسته بخاری را کنترل می کند تا از ورود حرارت ناخواسته جلوگیری شود. ترموستات: قسمتی از سیستم خنک کننده موتور که جریان مایع را تنظیم می کند تا موتور به دمای مناسب برسد. شیلنگ های بخاری: لوله هایی که مایع خنک کننده را از موتور به هسته بخاری منتقل می کنند. نحوه کارکرد بخاری ساده است. موتور خودرو حرارت تولید می کند که توسط مایع خنک کننده جذب می شود. این مایع بوسیله واترپمپ به هسته بخاری جریان می یابد. همزمان، موتور دمنده هوا را از فیلتر کابین می کشد و از روی هسته داغ عبور می دهد. هوای گرم شده سپس بوسیله دریچه های داشبورد به داخل کابین دمیده می شود. در خودرو های مدرن، سیستم های الکترونیکی مانند سنسورها و کنترلرها این فرایند را بهینه می کنند.علایم خرابی بخاری ماشین خرابی بخاری خودرو به طور معمول بتدریج رخ می دهد و با چند علامت مشخص قابل تشخیص می باشد. در ادامه رایج ترین علایم خرابی بخاری ماشین را مرور می کنیم: باد سرد از دریچه بخاری اصلی ترین نشانه خرابی بخاری همین مورد است. اگر بعد از روشن کردن موتور، بخاری فقط باد سرد می زند، احتمال وجود مشکل در رادیاتور بخاری، سطح پایین مایع خنک کننده یا گیر کردن ترموستات وجود دارد. بوی شیرین یا ضدیخ در داخل کابین نشانه ای از نشتی در رادیاتور بخاری است که امکان دارد بخار ضدیخ وارد اتاق شود. کپی لینک مه گرفتگی شدید روی شیشه ها در صورت نشت ضدیخ به داخل کابین، بخار حاصل روی شیشه ها می نشیند و دید راننده را مختل می کند. کاهش سطح آب رادیاتور خرابی بخاری یا نشتی در راه آن سبب کاهش مایع خنک کننده می شود. افزایش دمای موتور اگر بخاری مشکل داشته باشد امکان دارد سیستم خنک کاری به درستی کار نکند و موتور بیش از اندازه گرم شود. بوی سوختگی یا صداهای غیرعادی فن بخاری امکان دارد فن نیم سوز یا کثیف شده باشد. علت خرابی بخاری ماشین علت خرابی بخاری ماشین می تواند متنوع باشد، اما اغلب به سیستم خنک کننده مرتبط می باشد. سطح پایین مایع خنک کننده اگر سطح آب یا ضدیخ در رادیاتور پایین باشد، بخاری نمی تواند به میزان کافی گرما تولید نماید. کم شدن مایع خنک کننده امکان دارد به علت نشتی در رادیاتور، واترپمپ یا شیلنگ ها باشد. خرابی ترموستات ترموستات وظیفه دارد دمای مایع خنک کننده را در حد استاندارد نگه دارد. این قطعه اگر در وضعیت باز گیر کند، موتور دیرتر گرم می شود و بخاری نیز هوای سرد را می دمد. گرفتگی یا نشتی در رادیاتور بخاری بمرور زمان رسوبات و زنگ زدگی می توانند مجاری رادیاتور بخاری را مسدود کنند و مانع از جریان مایع گرم شوند. در این حالت، بخاری کار نمی کند یا گرمایش بسیار ضعیف دارد. خرابی شیر بخاری یا کابل کنترل دما در تعدادی خودرو ها شیر بخاری توسط کابل یا سیستم الکترونیکی کنترل می شود. اگر این قطعه گیر کند یا کابل پاره شود، جریان مایع گرم قطع شده و بخاری از کار می افتد. خرابی فن بخاری اگر فن خراب شود یا مقاومت آن بسوزد، هوا از روی رادیاتور عبور نمی کند و گرمایی وارد کابین نمی شود. ورود هوا به سیستم خنک کاری وجود حباب های هوا در راه بخاری مانع از گردش صحیح ضدیخ می شود. این حالت به طور معمول بعد از تعویض آب یا هواگیری ناقص سیستم رخ می دهد. خرابی واشر سرسیلندر در موارد نادر، سوختن واشر سرسیلندر سبب اختلال در فشار سیستم خنک کاری و عملکرد بخاری می شود. در این حالت به طور معمول دود سفید از اگزوز خارج می شود و سطح مایع خنک کننده کاسته می شود.راهکارهای رفع خرابی بخاری ماشین برای رفع خرابی بخاری خودرو، ابتدا باید عیب را به درستی تشخیص داد. در ادامه، مراحل پیشنهادی برای تعمیر آورده شده است: بررسی سطح مایع خنک کننده: در صورت کمبود، مخزن را با ضدیخ مناسب و ترکیب استاندارد پر کنید و نشتی ها را بیابید. هواگیری رادیاتور: بعد از تعویض آب رادیاتور، باید سیستم خنک کاری را به درستی هواگیری کرد تا حباب ها مانع گردش مایع نشوند. بررسی ترموستات: اگر دمای موتور پایین تر از حد معمول باقی می ماند، ترموستات را تعویض کنید. شست وشوی رادیاتور بخاری: در صورت گرفتگی، رادیاتور بخاری را با محلول تمیزکننده مخصوص شست وشو دهید. تعمیر یا تعویض فن بخاری: اگر فن کار نمی کند یا فقط در تعدادی سرعت ها فعال است، احیانا مقاومت یا موتور فن خراب است. بررسی شیر بخاری و کابل کنترل: مطمئن شوید شیر بخاری باز و بسته می شود و کابل ها سالم اند. تست نشتی و فشار سیستم: با دستگاه تست فشار می توان نشتی های پنهان را پیدا کرد. افزایش کارآمدی بخاری ماشین در فصول سرما به جهت اینکه بخاری خودرو در فصل سرد سال عملکرد بهتری داشته باشد می توانید موارد زیر را رعایت کنید. استفاده از ضدیخ استاندارد: استفاده از ضدیخ با کیفیت مانع از تشکیل رسوب در رادیاتور بخاری می شود. روشن کردن بخاری چند دقیقه بعد از استارت: اجازه دهید موتور به دمای کاری برسد تا بخاری بازده بالاتری داشته باشد. تعویض منظم فیلتر کابین: فیلتر هوای کثیف می تواند مانع جریان هوای گرم شود. بررسی دوره ای سطح مایع خنک کننده: هر ماه سطح آب و ضدیخ را کنترل کنید. جمع بندی خرابی بخاری ماشین یکی از اشکالات آزاردهنده در فصول سرد است که به طور معمول به علت افت سطح مایع خنک کننده، خرابی ترموستات یا گرفتگی رادیاتور بخاری اتفاق می افتد. شناخت علایم خرابی بخاری ماشین مانند باد سرد، بوی ضدیخ یا مه شیشه ها، به رانندگان کمک می نماید قبل از بدتر شدن وضعیت، مبادرت به تعمیر کنند. اگر با خرابی بخاری ماشین پراید یا خرابی بخاری ماشین سمند روبه رو هستید، ابتدا موارد ساده مانند سطح آب، عملکرد فن و ترموستات را بررسی کنید. در صورت نیاز، به تعمیرکار مجاز رجوع کنید تا سیستم خنک کاری بطور کامل تست شود. نگهداری صحیح از بخاری و استفاده از ضدیخ با کیفیت می تواند طول عمر آنرا تا سال ها افزایش دهد. ۳۲۲در روزهای سرد زمستانی، بخاری ماشین نه فقط راحتی راننده و سرنشینان را تضمین می کند، بلکه نقش برجسته ی در ایمنی رانندگی ایفا می نماید، چراکه کمک می نماید تا شیشه ها از بخار و یخ زدگی پاک شوند. در این حالت، بخاری کار نمی کند یا گرمایش بسیار ضعیف دارد. تعمیر یا تعویض فن بخاری: اگر فن کار نمی کند یا فقط در تعدادی سرعت ها فعال است، احیاناً مقاومت یا موتور فن خراب است. منبع: minicomp.ir 1404/08/03 10:25:00 5.0 / 5 123 تگهای خبر: آنلاین , استاندارد , تولید , سنسور این مطلب را می پسندید؟ (1) (0) X تازه ترین مطالب مرتبط نشان عالی کیفیت در صنعت اپراتوری به مدیرعامل همراه اول اعطا شد تلفیقی از سبک، قدرت و نوآوری فراری به آفرود می رود رویداد ملی شهر هوشمند و هوش مصنوعی برگزار می گردد رونمایی از جایزه ملی نظرات بینندگان مینی کامپیوتر در مورد این مطلب لطفا شما هم در مورد این مطلب نظر دهید = ۲ بعلاوه ۳ درج دیدگاه