كسب و كارهای آنلاین به جنگ محتوایی و عملیاتی با كرونا رفتند

كسب و كارهای آنلاین به جنگ محتوایی و عملیاتی با كرونا رفتند

مینی كامپیوتر: شیوع ویروس كرونا در ایران سبب عزم جدی برای پیش گیری از مبتلاشدن به این ویروس در بخش های مختلف حاكمیت و مردم شده است. همچون تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از شیوع این ویروس می توان به قسمتی از آن از جمله  تعطیلی مدارس، كنسرت ها، سینماها و مسابقات فوتبال و... اشاره نمود.




در این میان كسب وكارهای اینترنتی كه خدمات خودرا به بخش بزرگی از جامعه ارائه می دهند نیز از مسئولیت خود دراین زمینه فروگذار نكرده اند و با اقداماتی جدی دراین زمینه پیشرو بوده اند.
بسیاری از این كسب و كارها با ایده «دوركاری» اهتمام كرده اند نیروهای خودرا در مقابل كرونا رویین تن كنند.
شركت های گوناگونی این امكان را برای كارمندان خود فراهم نموده اند كه كار را از منازل خود پیش ببرند. شاید در بین این كسب و كارها، كافه بازار كه همه آنرا با نام برنامه بازار می شناسند یكی از بزرگترین شركت هایی بود كه در در جایگاه های اولیه صف استارت مسیر دوركاری را زد و كوشش كرد سلامت نیروهای خودرا حفظ كند.
اما در كنار این اقدام؛ اگر با ذره بینی به بررسی عملكرد شركت ها در امتداد اجرای مسیولیت اجتماعی در بحبوحه كرونا بپردازیم با دو سیاست محتوایی و عملیاتی مواجه می شویم كه عملا شركت ها با این دو سیاست به جنگ و مقابله با كرونا رفتند.
برنامه بازار و جنگ محتوایی با كرونا
كافه بازار در تمام این مدت با استفاه از سفارش های بهداشت جهانی به ساخت محتوای ویدیویی روی آورد و دراین زمینه توانست با قسمت های متفاوت مخاطبان بسیاری را جذب نماید. طبق توییتی كه اكانت رسمی كافه بازا در این رابطه منتشر نموده است این سفارش های ویدویی بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دقیقه بر روی این پلت فرم تماشا شده است.
«میعاد بافراست» مدیر سرویس تولید محتوای ویدویی كافه بازار در ای رابطه می گوید: «حدود یك سال و ۹ ماه از راه اندازی این لاین بیزینسی در بازار می گذرد. این مساله باتوجه به این نكته كه در بازار در حوزه گیم و اپ فعالیت داشتیم شكل گرفت. باتوجه به تست هایی كه انجام دادیم متوجه شدیم كه كاربران بازار با امكان جدیدی تحت عنوان ویدیوهای روز می توانند سرگرمی مناسبی داشته باشند.
بافراست با اشاره به این كه برنامه الكلاسیكو عادل فردوسی پور یكی از همان برنامه های تولیدی بازار است، اضافه می كند: «حدود ۲۰ هزار فیلم و سریال در این بستر موجود است كه نزدیك به ده درصد از آن یعنی حدود ۲ هزار فیلم سریال به صورت رایگان در دسترسی كاربران بازار است. البته دسترسی به تمام این فیلم و سریال ها برای كابران ایرانسلی رایگان است»
به اعتقاد مدیر تولید محتوای ویدیویی بازار هدف بازار از استارت این مسیر طولانی مدت بوده و تاكید می كند: «از همان ابتدا به فكر بسط و گسترش دادن این مساله بودیم. با شیوع ویروس كرونا نیز كوشیدیم به سرعت به این موضع واكنش نشان دهیم. چون دارای بستری ۴۰ میلیونی از كاربران بودیم و نیاز بود دراین زمینه وارد عمل شده و مسئولیت اجتماعی خودرا بجای بیاوریم. از این روی دو ویدیو سازمان بهداشت جهانی را دوبله و روانه بازار كردیم. این ویدیوها به صورت ویژه با استقبال كاربران روبه رو شدند و توانستیم با بازدید یك میلیون كاربر و ۳میلیون و ۵۰۰ دقیقه تماشا شد كه به نظر ارقام و آمار خوبی دراین زمینه دست پیدا نماییم.»
دیوار و نظارتی كه از بازار سیاه جلوگیری كرد
دیوار نیز همچون تیم هایی بود كه از همان ابتدا با حذف آگهی های مربوط به ماسك و انواع ژل و محلول ضدعفونی كننده به جنگ با شیوع این ویروس رفت.
مهدی امیرپور مدیر روابط عمومی دیوار در ارتباط با اقداماتی كه سایت دیوار بعد از شیوع ویروس كرونا و در امتداد مسئولیت اجتماعی خود انجام داده، می گوید: «اقداماتی كه ما در دیوار در این راستا انجام دادیم در چند بخش بود. در ابتدا باتوجه به احتمالی كه در ارتباط با شكل گیری بازار سیاه در ارتباط با فروش ماسك و ژل ضدعفونی كننده و انواع محلول های الكلی وجود داشت؛ تمام آگهی های مربوط به این موضوعات را از دیوار حذف كردیم. علاوه بر ممانعت از شكل گیری بازار سیاه ما، ما دلیلهای منظقی دیگری هم برای این كار داشتیم و نمی توانستیم ضمانتی در امتداد تقلبی نبون كالاهای بهداشتی به خریدار بدهیم. با این اوصاف در صورت شكل گیری بازار سیاه و فروش محصولات تقلبی اعتماد كاربران دیوار كاملا خدشه دار می شد؛ آن هم در گیر و دار چنین شرایط حساس و خاصی.
از سوی دیگر دیوار در امتداد همراهی با مردم در ایام قرنطینه برای كاهش شیوع كرونا، كوشش كرد تمام آگهی های مربوط به بومگردی ها، هتل ها و اقامت سراها و ویلاها را حذف كرده و از انتشار آگهی هایی با این مضمون جلوگیری نماییم تا در كنار مردم برای پیشبرد این هدف جمعی كمك كرده باشیم.»
امیرپور در ارتباط با انتشار یك آگهی در ارتباط با فروش ماشینی با پلاك شمال در پلتفرم دیوار هم اینگونه توضیح می دهد: «پس از انتشار آن آگهی، كل آگهی های دیوار را بررسی كردیم و در نهایت تنها به سه مورد با موضوع مشابه برخورد كردیم كه آنها را حذف كردیم و دیگر اجازه انتشار این قبیل آگهی را ندادیم. ما بعد از این در دیوار اجازه نخواهیم داد با مانور روی شهر پلاك ماشین ها، كسی برای فروش یا حتی اجازه روزانه خودرو ها آگهی ثبت كند.»
بلد اطلاع رسانی مراكز درمانی
اپلیكیشن بلد در ایام ابتدایی كه كرونا به كابوسی برای شهروندان مبدل شده بود با اقدامی به جا و درست به انتشار تمام بیمارستان هایی كه در ارتباط با كرونا خدمات ارائه می دادند پرداخت. زویا نیكنام مدیر روابط عمومی بلد در این رابطه می گوید: «ما در اپلیكیشن بلد فهرست بیمارستان هایی كه خدمات مربوط به ركونا ارائه می دادند را عرضه كرده بودیم.
نمایش اطلاعات مراكز درمانی كه خدمات مربوط به ویروس كرونا را ارائه می دادند روی اپ بلد ممكن بود. این مراكز شامل بیمارستان های ریفرال، مراكز تست و داروخانه هابودند كه روی نقشه بلد، همراه با جزئیات شماره تماس، ساعت كاری و... قابل مشاهده بود. این مراكز شامل اطلاعات ۲۰۱ بیمارستان و مراكز درمانی نیز بود. ضمن اینكه دسترسی به این امكانات علاوه بر اپلیكیشن بلد بوسیله نسخه وب این مسیریاب نیز امكان پذیر بود. البته در ادامه هم اكنون باتوجه به آخرین آپدیتی كه از سمت نظام پزشكی ابلاغ گردید و همه بیمارستان ها موظف به پذیرش بیماران مبتلا به كرونا شدند این امكان از روی بلد برداشته و حذف شد.»
تعامل كافه بازار با وزارت بهداشت
اما شاید جذاب ترین نكته در بین تمام راه و روش هایی كه دراین زمینه به كار گرفته شد تعامل كافه بازار سازنده برنامه بازار با وزارت بهداشت بود.
كافه بازار با همكاری با وزارت بهداشت اپلیكیشن «سامانه مقابله با كرونا» را بر پلت فرم خود منتشر نمود. بزرگترین مرجع دانلود اپلیكیشن در كشور با انتشار این اپلیكیشن كوشش كرد كمكی بزرگ به هموطنان در امتداد تشخیص كرونا ارائه دهد. دراین زمینه نیز وزارت بهداشت طی پیامك هایی كه در این بحران كرونا برای شهروندان ارسال می كند با ارسال آدرس نصب این برنامه از هموطنان خواست پیش از مراجعه به مراكز بهداشتی و درمانی، برای تشخیص احتمال ابتلای خود یا نزدیكان به ویروس كرونا، نرم افزار «سامانه مقابل با كرونا» را نصب و استفاده كنند.
این اپلیكیشن در مدت زمانی كوتاه در بازار توانست به میزان نصب ۱ میلیونی دست یافته است و كاربران توانسته اند از محتوای این اپلیكیشن استفاده بهینه داشته باشند.
۲۱۲۱


منبع:

1399/01/14
00:49:30
5.0 / 5
3592
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
مینی کامپیوتر