مطابق با طرح كلان و معماری شبكه؛

اهداف محتوایی شبكه ملی اطلاعات چیست

اهداف محتوایی شبكه ملی اطلاعات چیست

مینی كامپیوتر: طبق اهداف عملیاتی مربوط به حوزه محتوای شبكه ملی اطلاعات، سهم محتوای داخلی از ترافیك كاربران باید به 70 درصد برسد و اقتصاد محتوای داخلی باید 15 درصد اقتصاد دیجیتال كشور را به خود اختصاص دهد.



به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از مهر، بعد از گذشت حدود یک سال از ارائه طرح اولیه معماری کلان شبکه ملی اطلاعات و به دنبال ماه ها وقفه در تصویب این طرح در شورای عالی فضای مجازی، این شورا در جلسه شصت و ششم خود در تاریخ ۲۵ شهریورماه ۹۹، «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» را نهایی و تصویب کرد.
این طرح اخیرا و بعد از آنکه به استحضار مقام معظم رهبری رسیده است، توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی ابلاغ گردید.
«طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» در امتداد تحقق این شبکه برای کاهش وابستگی و جلوگیری از دست اندازی بیگانگان در فضای مجازی، تامین نیازهای عمومی مردم و ایجاد زیست بوم متناسب با فرهنگ اسلامی – ایرانی در ۵ ماده شامل «خط مشی های حاکم بر شبکه ملی اطلاعات»، «اهداف راهبردی و عملیاتی در افق ۱۴۰۴»، «معماری شبکه ملی اطلاعات»، «اجزای شبکه ملی اطلاعات» و «اقدامات کلان و نگاشت نهادی»، مصوب شده است.
در بخش «اهداف راهبردی و عملیاتی در افق ۱۴۰۴» این سند، اهداف در ۴ بخش مورد تاکید قرارگرفته است که در بخش اول به صورت جامع به «اهداف عملیاتی شبکه ملی اطلاعات» پرداخته شده و در ۳ بخش دیگر «اهداف عملیاتی در رابطه با خدمات کاربردی»، «اهداف عملیاتی محتوا» و «اهداف عملیاتی سالم سازی محتوا و امنیت خدمات» برای پیشرفت، ارتقا و کاربردی تر شدن شبکه ملی اطلاعات، تعریف شده است.
برای «اهداف عملیاتی محتوای شبکه ملی اطلاعات» ۱۷ هدف در نظر گرفته شده است که متولیان پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات باید حداکثر تا سال ۱۴۰۴ آنرا اجرائی کنند.

۱۷ هدف محتوایی در شبکه ملی اطلاعات چیست
به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از مهر، مطابق آنچه که در سند «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» آمده است، موضوع رشد و توسعه محتوای داخلی فضای مجازی بر بستر شبکه ملی اطلاعات همچون مهمترین اهدافی است که بر آن تاکید گردیده است. مطابق این اهداف سهم صفحات فارسی از وب باید به بیش از ۴ درصد برسد که الان مطابق با آنچه که وزارت ارتباطات اعلام نموده است، این رقم حدود ۲ درصد است.
در همین حال باید ۷۰ درصد ترافیک مصرفی کاربران مربوط به محتوای داخلی باشد و شبکه اختصاصی ایمن، سالم و مفید کودک و نوجوان برای افزایش سهم ترافیک محتوای کودک به ۱۵ درصد از کل ترافیک اینترنت کشور برسد.
هدف گذاری انجام شده به نحوی است که در حوزه شبکه های اجتماعی داخلی، کشور بتواند ۳۰ درصد از کاربران منطقه غرب آسیا، کشورهای عضو اکو و کشورهای عربی را نیز جذب نماید.
جزئیات این اهداف شامل موارد زیر است:
- استقرار نظام تنظیم مقررات زنجیره تولید، نشر و مصرف محتوا
- استقرار نظام مالکیت معنوی و مادی محتوای داخلی تا سال ۱۴۰۰
- دستیابی اقتصاد محتوای داخلی به سهم ۱۵ درصدی از اقتصاد دیجیتال کشور با نرخ رشد سالیانه ۵۰ درصد
- تحقق سهم ۷۰ درصدی خدمات محتوایی داخلی شامل ویدئوی درخواستی (VOD) و اشتراک ویدئو از ترافیک مصرفی کاربران با نرخ رشد سالیانه ۴۰ درصدی بوسیله تنظیم مقررات تولید و خدمات محتوا
- سهم حداقل ۴۰ درصدی محتوای حرفه ای داخلی سازگار با فرهنگ اسلامی ایرانی از سبد محتوای حرفه ای سکوهای داخلی (پلتفرم ها) و سکوهای خارجی مجاز در کشور
- ایجاد شبکه اختصاصی ایمن، سالم و مفید کودک و نوجوان و افزایش سهم ترافیک محتوای مفید اختصاصی رده های سنی کودک و نوجوان به ۱۵ درصد از ترافیک کل کشور
- تامین نیاز کشور به دانشنامه عمومی فراگیر و دانشنامه ها و بانکهای اطلاعاتی تخصصی در حوزه های مختلف علوم
- افزایش نرخ رشد سالیانه ۳۰ درصدی سهم بازی های کامپیوتری داخلی
- تامین نیاز محتوایی کشور در خدمات ویدیویی درخواستی (VOD) و اشتراک ویدیو بوسیله سامانه ها و سکوهای داخلی با حداقل ۱۰ میلیون مشترک فعال
- گسترش منطقه ای و بین المللی سامانه های داخلی شامل شبکه های اجتماعی و نمایشی آنلاین با جذب ۳۰ درصد از کاربران منطقه غرب آسیا، کشورهای عضو اکو و کشورهای عربی
- رده بندی محتوای حرفه ای انتشار یافته و محتوای کاربر محور با تاکید بر سازوکارهای خود تنظیم گری
- افزایش سهم صفحات فارسی از وب به بیش از ۴ درصد
- کسب سهم ۴۰ درصدی ابزارهای بومی خط و زبان فارسی و آزادسازی پیکره ها و منابع محتوایی مورد نیاز
- دستیابی به حداقل ۳ سامانه خدمات ارزیابی و صحت سنجی اخبار و محتوا
- تامین نیاز کشور در حوزه سکوهای آموزشی فراگیر شامل آموزش های دانشگاهی، مقاطع تحصیلی، عمومی و مهارتی با ظرفیت ارائه خدمات به ۲۰ میلیون کاربر
- رشد سالیانه ۴۰ درصدی سهم تبلیغاتی قانونی از کل بازار تبلیغات سکوهای داخلی و خارجی فعال در کشور
- افزایش سالیانه ۲۵ درصدی محتوای در رابطه با فرهنگ سازی و سواد فضای مجازی
به گزارش مینی کامپیوتر به نقل از مهر، گفته می شود که در امتداد تحقق این اهداف عملیاتی، نهادها و وزارتخانه های متولی باید برنامه زمان بندی و نحوه چگونگی اجرای این اهداف را به مرکز ملی فضای مجازی عرضه کنند.


منبع:

1399/08/04
17:32:20
5.0 / 5
1325
تگهای خبر: آنلاین , اینترنت , تبلیغات , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
مینی کامپیوتر