حمیدرضا مدقق بیان كرد؛

توجه به وجه فنی و ساختاری سینمای مستند ضروریست

توجه به وجه فنی و ساختاری سینمای مستند ضروریست

حمیدرضا مدقق مجری و کارشناس رسانه اعتقاد دارد در روزگاری که فیلمسازی تسهیل و تسریع شده توجه به وجوه فنی و ساختاری آثار مستند، راهی برای حرفه ای تر شدن این فضا است.



حمیدرضا مدقق روزنامه نگار، منتقد و سردبیر بخش فرهنگ و هنر شبکه خبر در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اهمیت سینمای مستند و جشنواره «سینما حقیقت» اظهار داشت: اگر اولین ساخته های سینمایی برادران لومیر را بعنوان پدیدآورندگان سینما حساب نماییم یا به کارهای ادیسون که به زعم برخی او آغازگر فیلمسازی است دقت نماییم متوجه می شویم که این کارها مستند هستند. در سینمای ایران هم به همین شکل است نخستین فیلمهای برجای مانده از دوران قاجار فیلمهای مستند محسوب می شوند. در هر حالتی این فیلمها به میراث ایران و جهان تبدیل گشته اند و سندهایی ماندگار از دوران خود هستند.
وی در ادامه بیان نمود: مستند یعنی چیزی که حقیقت را ثبت و ضبط می کند و برای آیندگان به یادگار می گذارد. بخش زیادی از آنچه که راجع به فرهنگ، شرایط جغرافیایی، محیط زیست، آداب و رسوم، آیین ها، جنبه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی کشورمان می دانیم مدیون فیلمسازان مستندی است که در دهه های گذشته و اگر دقیق تر بگویم از میرزا ابراهیم خان عکاس باشی به بعد و آنها را ثبت و ضبط کرده اند. طبعاً فیلم سازانی که الان در حوزه مستند در ایران فعال می باشند همین کار را انجام می دهند.
این منتقد سینما تصریح کرد: فیلم سازانی که شرایط کرونایی را ثبت و ضبط می کنند، میراثی را به جای می گذارند که دهه های بعد و آیندگان در سرزمین ایران بدانند کشور ما در دوران کرونا چگونه بوده و چه وضعیتی داشته است یا سایر فیلم سازانی که به مسائل محیط زیستی، بوم شناسی، قوم شناسی می پردازند هم به همین ترتیب.
مجری برنامه سینمایی «شهر فرنگ» درباره توجه به بخش های فنی آثار مستند اظهار داشت: طبعاً نمی توان محتوا و فرم را از یکدیگر جدا کرد. شاید خیلی از فیلمها با نیت و انگیزه های خوب ساخته می شوند تا محتوایی پرارزش و قوی را به ثبت برسانند اما به لحاظ فرم صدمه می بینند و به اثری کش دار تبدیل می شوند که امکان دارد مخاطب پس از چند دقیقه تحمل، آنرا رها کند که در این صورت فیلمساز و سایر عوامل با وجود اینکه زحمت کشیده اند به هدف مدنظر نمی رسند چون که فیلم از نظر فرم گرفتار مشکل است، ریتم خسته کننده است، مبحث را به خوبی بیان نمی کند، تدوینی شلخته یا فیلمبرداری ضعیفی دارد که همه این ها روی مقوله ارتباط مخاطب با اثر تأثیر می گذارد.
این منتقد افزود: محتوا و فرم بایستی در هم تنیده شوند تا اثر به یک نقطه مطلوب برسد و به اصطلاح مخاطب را جذب نماید. این مورد از زاویه ای دیگر هم مهم می باشد. هم اکنون فیلمبرداری، تصویر گرفتن و دوربین در دست داشتن تقریباً به امری ساده تبدیل گشته است که همه حتی با گوشیهای موبایل خود فیلم و تصویر می گیرند و کم کم می گویند با همین گوشیهای موبایل فیلم هم می سازیم کما اینکه این اتفاق در سرتاسر دنیا هم افتاده است.
مدقق در انتها تصریح کرد: توجه به حوزه فنی فیلم، نوعی تمایز قائل شدن بین آثاری است که باید حرفه ای ساخته شوند آن هم برای مخاطبان حرفه ای تر. بدین ترتیب بین آثار حرفه ای و آثاری که خیلی معمولی تر ساخته می شوند تمایز قائل می شویم. قصد ندارم بگویم آثاری که حرفه ای تر ساخته می شوند لزوماً بهتر هستند اما این اتفاق به شکلی پاسداشت سنت های قدیمی تر سینمایی است در زمانه ای که هر کس با در دست گرفتن گوشی همراه ادعا می کند فیلمساز است و از قضا امکان دارد یکی دو فیلم و فیلمساز خوب هم از بین آنها درآید اما توجه به مسائل حوزه فنی سینما تاکیدی بر این است تا در قرن بیست و یکم صرف اینکه هرکس گوشی همراه در دست بگیرد و در خیابان راه بیفتد به معنای ساخت فیلم مستند نیست. ارج، قرب و اهمیت سینمای مستند به مراتب بهتر از برخی کارهای خیلی ضعیف آماتور است.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذر تا ۲ دیماه ۹۹ و با عنایت به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ به صورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد نمود.


منبع:

1399/09/19
17:31:40
5.0 / 5
1270
تگهای خبر: آنلاین , دوربین , موبایل , هارد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
مینی کامپیوتر