دستگاه سنجش عمر قطعات فولادی و آلومینیومی در امیركبیر ساخته شد
به گزارش مینی کامپیوتر محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت دستگاهی شدند که تست خستگی آلتراسونیک و بررسی رفتار خستگی پرچرخه فولاد و آلومینیوم و عمر این قطعات را مشخص می کند.
این دستگاه در خیلی از صنایع همچون صنایع هواپیمایی و راه آهن کاربرد دارد.
هادی شکربیگی فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «ساخت دستگاه تست خستگی آلتراسونیک و بررسی رفتار خستگی پرچرخه فولاد و آلومینیوم» با تکیه بر اینکه در علم مکانیک مساله خستگی فلزات همواره مورد توجه دانشمندان و محققان بوده است، اظهار داشت: تابحال دستگاههای زیادی مورد استفاده قرار گرفته است که از پیشرفته ترین نوع آنها می توان به دستگاههای آزمون خستگی هیدرولیکی اشاره نمود.
وی اضافه کرد: اما از این دستگاه ها برای دستیابی به چرخه های بالا نمی توان بهره برد بعنوان مثال انجام تست با دستگاههای هیدرولیکی با فرکانس ۱۰۰ هرتز برای دستیابی به یک میلیارد چرخه ۱۱۵ روز طول می کشد.
شکربیگی تصریح کرد: درنتیجه بررسی خواص خستگی در چرخه های بسیار بالا با این دستگاه ها دشوار است ازاین رو آزمایش خستگی التراسونیک یکی از روش های کاربردی است که امکان بررسی خواص خستگی در چرخه های بسیار بالا را فراهم می آورد.
فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه اظهارکرد: در این روش ارتعاشات با فرکانس رزونانس ۲۰ تا ۳۰ کیلوهرتز به نمونه آزمون اعمال می شود.
وی با اشاره به اینکه با استفاده از این دستگاه ساخته شده می توان عمر فلزات را پیش بینی نمود، افزود: در این پژوهش عمر قطعات فولادی و آلومینیومی در تنش های متفاوت به دست آمد.
این محقق ضمن اشاره به صنایعی که می توانند از این طرح بهره ببرند، اظهار داشت: صنایع هوایی، خودرو سازی، راه آهن و… می توانند از نتایج این پروژه بهره ببرند.
وی با اشاره به اینکه در آینده می توان عمر قطعات تیتانیوم را در تنش های متفاوت بدست آورد (تیتانیوم پرکاربردترین فلز در صنایع هوایی است)، اظهار داشت: اعمال تنش با فرکانس ۲۵ هراز هرتز به قطعات فلزی، اعمال یک میلیارد بار تنش (میزان تنش قابل تنظیم) در ۱۱/۱۱ ساعت، کاهش چشم گیر زمان و هزینه تست خستگی از خصوصیت های این طرح به حساب می آید.
بر اساس گزارش روز سه شنبه ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، استاد راهنمای این پروژه دکتر یونس علیزاده وقاصلو عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و استاد مشاور طرح دکتر رضوان عابدینی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت بوده اند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب