مشاركت دیجی كالا در كمك به حفظ گونه های بومی در روز درختكاری
مینی کامپیوتر: دیجی کالا همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در روستای لیشک سیاهکل استان گیلان یک هزار و یکصد نهال به نام همکاران خود کاشت.
این طرح، در امتداد پروژهای مسؤلیت های اجتماعی دیجی کالا و با هدف جلوگیری از تخریب گسترده جنگل های هیرکانی و کمک به حفظ گونه های بومی منطقه در قالب یک طرح احیای مشارکتی جنگل با نام «بانی جنگل» انجام شد.
درختکاری اصولی؛ ضامن احیای جنگل
جنگل های هیرکانی یکی از سرمایه های ملی کشوری ایران هستند که شهرت جهانی نیز دارند. این جنگلها، کمربند شمالی ایران از آستارا در گیلان تا گلی داغ در شرق گلستان را به طول ۸۰۰ کیلومتر و با عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پوشانده است. اما بگفته کارشناسان محیط زیست، کاهش 50 درصدی حجم جنگلها در 40 سال اخیر نگران کننده است بطوریکه از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مساحت جنگل های شمال کشور، تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن باقی مانده که ۹۰ درصد آن نیز از حالت پایدار خارج شده است. از طرفی کاهش چشمگیر20 درصدی بارندگی ها در شمال کشور در 30 سال قبل و افزایش 50 درصدی سیل در این نواحی نگرانی های بسیاری برای مردم منطقه و فعالان محیط زیست به وجود آورده است.
افزایش موج درختکاری در هفته منابع طبیعی در سراسر ایران خبری خوشحال کننده است اما استفاده از نهال های غیر بومی و کاشت غیر اصولی نهال ها که موجب جلوگیری از رشد و گسترش گونه های بومی هیرکانی شده اند از دیگر مشکلات این منطقه می باشند. بعنوان مثال استفاده از گونه های مهاجم مانند کاج کانادایی که بصورت خطی کاشته می شود نه فقط به ایجاد یک اکوسیستم مولد پایدار کمک نمی کند بلکه آن فضای واقعی برای یک جنگل طبیعی را نیز به وجود نمی آورد.
از این رو دیجی کالا تصمیم گرفت با سرمایه گذاری در این جنگل های ارزشمند؛ جنگل هایی که ۵۶۴ هزار و ۷۱۲ متر مربع از عرصه آنها در استان گیلان وجود دارد، به احیای این خطه سرسبز کمک نماید.
حضور پررنگ همکاران دیجی کالا در طرح «بانی جنگل»
طرح گسترده «بانی جنگل» در امتداد پروژه ای بزرگتر یعنی «درختانی برای آینده» انجام شد؛ طرحی که می خواهد ۷۵ هزار نهال بومی مانند توسکا، ممرز و انجیلی را با مشارکت مردم و با نام آنها تبدیل به درخت کند. بدین جهت دیجی کالا برای تحقق قسمتی از مسؤولیت اجتماعی خود و به نام همکاران مجموعه به این طرح پیوست تا سهمی در این پروژه عظیم داشته باشد.
از این رو با ارسال پرسشنامه برای تمامی همکاران از آنها درخواست شد که در صورت تمایل جهت شرکت در این پروژه، اعلام آمادگی و نوع درخت مورد نظر خودرا برای کاشت انتخاب کنند. ۹ گونه بومی گیلاس وحشی، افرا، بارانک، ون، بلوط، مررز، شمشاد، انجیلی و توسکا در این لیست قرار دارند. به سبب شیوع ویروس کرونا تعداد 14 نفر به قید قرعه از همکاران انتخاب شدند تا بصورت فیزیکی به محل کاشت نهال ها در روستای لیشک سیاهکل سفر کنند. پروژه سفر و کاشت نهال ها در در ایام ۱۲ و ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ اجرا شد.
هدف اصلی دیجی کالا مشارکت مستمر و سازنده در چنین پروژهایی است تا بتواند گوشه ای از آرمان های مسؤولیت اجتماعی سازمانی را بصورت عملی محقق کند.
۲۱۲۱
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب