دومین تلاش ناموفق ناسا برای آزمایش موشک فوق سنگین

دومین تلاش ناموفق ناسا برای آزمایش موشک فوق سنگین

به گزارش مینی کامپیوتر دومین تلاش ناسا برای آزمایش موشک فوق سنگین (SLS) ناموفق بود و مأموریت اسپیس ایکس برای اعزام چند فضانورد هم که قرار بود از مرکز فضایی مشترکی صورت گیرد تا روز جمعه (۱۹ فروردین) به تعویق افتاد.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی اسپیس، مأموریت آرتمیس ۱ مقرر است با استفاده از یک موشک فوق سنگین (Space Launch System) صورت گیرد که فضاپیمای بدون خدمه اوریون را به مدت حدودا یک ماه به کره ماه پرتاب می کند.
پیشتر گفته شده بود این مأموریت در ماه ژوئن (خردا/تیر) یا حوالی آن انجام می شود؛ اما ناسا زمان دقیق آنرا تا وقتی آزمایش های لازم همچون آزمایش موشک فوق سنگین انجام نشود، اعلام نمی نماید. این آزمایش مهم ترین فعالیت پیش از مأموریت آرتمیس ۱ است و شامل سوخت رسانی به موشک فوق سنگین هم می شود.
این آزمایش جمعه گذشته (اول آوریل، ۱۲ فروردین) در سکوی پرتاب B۳۹ مرکز کندی ناسا در فلوریدا آغاز شد، قرار بود تا عصر یکشنبه (۱۴ فروردین، سوم آوریل) آخر یابد اما یک مشکل در خنک کننده پرتابگر متحرک موشک فوق سنگین گروه را وادار کرد که مأموریت روز یکشنبه را تا دوشنبه (۱۵ فروردین) به تعویق بیاندازند.
این مأموریت شامل سوخت رسانی به موشک و شبیه سازی مراحل شمارش معکوس بود. در تلاش بعدی برای آزمایش پرتاب این موشک روز دوشنبه هم به علت عمل نکردن یک سوپاپ هواگیری پس از سوخت گیری موشک بی نتیجه ماند.
این آزمایش فعلاً تا زمان انجام مأموریت اسپیس ایکس ۱ که مقرر است از همین مرکز صورت گیرد به تعویق افتاد. مأموریت اسپیس ایکس ۱ که توسط شرکت اکسیوم اسپیس (شرکت خصوصی برگزارکننده این ماموریت) مستقر در شهر هیوستون ایالت تگزاس برنامه ریزی شده است، سه مشتری علاقمند به فضانوردی و یک فضانورد از کارمندان این شرکت را برای ماموریتی ۱۰ روزه از سکوی پرتاب A۳۹ مرکز فضایی کندی و در نزدیکی سکوی B۳۹ به فضا می برد.
این پرتاب ابتدا قرار بود روز چهارشنبه ۱۷ فروردین صورت گیرد ولی بعد تا روز جمعه (۱۹ فروردین) به تعویق افتاد.
مایک سرافین مدیر برنامه آرتمیس ۱ در مرکز ناسا در واشنگتن اظهار داشت: آزمایش موشک فوق سنگین بار دیگر پس از پرتاب اسپیس ایکس ۱ انجام می شود.
سامانه پرتاب فضایی فوق سنگین (موشک۳۳۲ فوتی) آمریکایی که از سال ۲۰۱۱ درحال تکمیل است، عمده ترین سامانه پرتاب فضایی ژرف کاوشگری ناسا به شمار می آید. برنامه آرتمیس ۱ مأموریت بدون خدمه به ماه است که مقرر است ناسا برای نخستین بار از این موشک یعنی سامانه پرتاب فضایی برای اجرای مأموریت آرتمیس ۱ استفاده نماید.
ناسا پیش تر اعلام نموده بود در سال ۲۰۲۴ یک مأموریت با خدمه و بعدتر ماموریتی را برای اعزام انسان ها بر روی ماه انجام می دهد.


منبع:

1401/01/17
21:29:15
5.0 / 5
694
تگهای خبر: شركت , فعالیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
مینی کامپیوتر