كاهش بهای مسكن و خودرو بعد از بازگشت قیمت ها به سایت دیوار

كاهش بهای مسكن و خودرو بعد از بازگشت قیمت ها به سایت دیوار

بالاخره بعد از هشت ماه قیمت ها به دیوار برگشتند اما نکته جالب در این بازگشت شکوهمندانه این بود که در این یک هفته گذشته نه قیمت خودرو بالا رفته و نه مسکن. این در شرایطی است که بهانه اصلی برای حذف قیمت ها این بود که سایت های خرید و فروش آنلاین سبب افزایش قیمت خودرو و مسکن می شوند. حالا با برگشتن قیمت ها روی دیوار نه تنها روز شنبه ۲۷ دی ماه، قیمت خودرو باردیگر ریزش داشته بلکه مسکن هم هنوز روی نمودار نزولی مانده است.



این دو مورد نشان داده است که آنقدر که تحریم، سیاست های موقتی و کوتاه مدت قیمتگذاری، کرونا و نرخ دلار بر رشد قیمت از سال قبل اثرگذار بود، شیطنت های گروه کوچکی از دلالان در پلت فرم های خرید و فروش آنلاین تاثیری نداشته است. در همین چند روز گذشته بازار نسبت به وعده دلار ۱۵ هزار تومانی واکنش نشان داد و دلار، سکه و بورس به ترتیب ۸، ۸ و ۶ درصد افت کردند. کاهش و افزایش قیمت خودرو هم بیشتر از اینکه ناشی از قیمت آگهی ها باشد، ناشی از اخبار و حقیقت های اقتصادی بوده که در یک سال قبل به بازار تحمیل شده است.


چه کسی قیمت های دیوار را جابه جا کرد؟
در حذف قیمت ها از روی صفحه دیوار، خود این پلت فرم تصمیم گیرنده نبود. ماجرا به یک دستور قضایی با شکایت وزارت صمت برمی گشت. این اتفاق کاربران زیادی را ناراضی و دسترسی به قیمت را سخت کرد. مرکز افکارسنجی سپنتا می گوید که در این هشت ماه ۸۸ درصد از کاربران درخواست کرده بودند که قیمت ها باردیگر به سایت ها برگردند. از اول چرا قیمت ها به مساله تبدیل شد؟ یک دلیل مهم این اتفاق این بود که خودروسازها از چند ماه قبل حق افزایش قیمت را نداشتند و همین سبب شد که دست دلال ها برای قیمت گذاری بسیار باز شود. مثلا خودروسازها یک خودرو را ۱۰۰ میلیون تومان می فروختند اما تا به بازار می رسید ۱۷۰ میلیون تومان از جانب بنگاه ها و دلالان خرید و فروش می شد. بعد قرار شد که با قرعه کشی افراد بتوانند خودرو ارزان قیمت دولتی بخرند. اما نتیجه چه بود؟ دپوی خودرو قیمت دولتی در پارکینگ ها، خرید و فروش کارت ملی برای ثبت نام و خلاصه هر کار دیگری که شکاف بین قیمت خودروی بازار و رسمی را از قبل هم بیشتر کرد. بعد که متوجه شدند این کارها جواب نمی دهد تصمیم گرفته شد تا قیمت ها از روی پلت فرم ها برداشته شود اما این در زندگی دلالان خللی وارد نکرد و در عوض کار فروشنده های معمولی را بسیار دشوار کرد.
تبعات حذف قیمت ها
در این مدت نه تنها با غیبت قیمت ها از روی صفحه پلت فرم ها، نرخ خودرو و مسکن را پایین نیاورد بلکه راه هم برای قیمت گذاری نامتعارف بیشتر باز شد. به خاطر اینکه شفافیت بر روی قیمت گذاری تأثیر مهمی می گذارد. زمانی که بازار شفاف نباشد، راه برای تصمیم های فردی دلالان هم بازتر شد. مثلا یکی از تبعات آن این بود که مشتریان قبلا نرخ متوسط یک متراژ مسکن و یا خودرو را می توانستند با مشاهده آگهی های مختلف به دست بیاورند اما با پنهان کردن قیمت، دلالان از این ناآگاهی سواستفاده می کردند.
این ماجرا تبعاتی هم برای کاربران داشت: مثلا یکی از این تبعات به وقت گیر شدن جست و جوی آنها برمی گردد. دیوار یک بررسی برای این مورد کرده و بر مبنای اطلاعات خودش می گوید که کاربران به صورت متوسط در آن زمان، سه برابر بیشتر مجبور به چت، دو برابر بیشتر مجبور به تماس تلفنی شده است. خلاصه اش را بخواهید یعنی ۲۵ هزار ساعت از وقت مفید کاربران فقط صرف به دست آوردن قیمت شده که قبلا یک ثانیه هم زمان نمی برد.


2121


منبع:

1399/12/11
22:51:51
0.0 / 5
944
تگهای خبر: آنلاین , سایت , كاربر
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
مینی کامپیوتر